طرز تهیه ته تالی یا تتالی گوشت خوشمزه به روش اراکی

طرز تهیه ته تالی اراکی

 

ته تالی یک نوع خوراک اراکی می باشد که بسیار خوشمزه و محبوب است شما می توانید این غذا را به عنوان وعده اصلی همراه با برنج و یا با نان و سبزی میل کنید اما معنی نام این غذا به این دلیل است که در اراک به ظرفی مسی که از لحاظ عمق بین تابه و قابلمه باشد را تالی می گویند و چون این غذا در ته تابه پخته می شود به تتالی معروف شده است. بیس اصلی این غذا از گوشت چرخ کرده و سیب زمینی می باشد. بچه ها بشدت عاشق این غذا می شوند و برعکس عکسش اصلا غذایی روغنی نیست. این غذا را بیشتر زنان اراکی تهیه می کنند و کمتر در رستوران ها وجود دارد. امروز در پارسی دی تتالی گوشت اراکی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
سیر۳ حبه
سیب زمینی۳ عدد
گوجه فرنگی۳ عدد
رب گوجه فرنگی۱ ق غذا خوری
گرد غوره۱/۲ ق چای خوری
آب جوش۱.۵ پیمانه
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر، فلفل قرمزبه مقدار لازم

طرز تهیه تتالی گوشت اراکی

مرحله اول : تهیه مایه گوشتی

ابتدا ۱ پیاز گفته شده را رنده ریز بزنید و خوب فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود سپس گوشت چرخ کرده و نمک و زردچوبه و پودر سیر و فلفل قرمز و نمک را اضافه کنید و خوب ورز دهید تا منسجم شود سپس مخلوط گوشتی را به مدت ۳۰ دقیقه داخل یخچال قرار می دهیم تا خودش را گرفته و منسجم شود.

مرحله دوم : تهیه سس

داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته تا داغ شود سپس پیاز دیگر را نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا سبک و شیشه ای شود سپس پوره سیر و رب گوجه را اضافه کرده و تفت داده تا رب خوش رنگ شود.

مرحله سوم : چیدن لایه های تتالی

مواد گوشتی را از یخچال خارج کنید به اندازه گردو برداشته و در دست پهن کنید سپس روی سس قرار دهید و با کفگیر کمی فشار دهید سپس سیب زمینی های حلقه شده به قطر ۱ سانت را روی گوشت چیده و در ادامه گوجه فرنگی حلقه شده را نیز روی سیب زمینی ها قرار دهید.

مرحله چهارم : پخت تتالی اراکی

وقتی همه مواد را به ترتیب چیدید مقداری گرد غوره را روی مواد ریخته و آب جوش بریزید وقتی شروع به قل زدن کردن درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید با شعله ملایم پخته و مواد نرم و سس غلیظ شود سپس به همراه نان و یا سبزی میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت تتالی اراکی

  1. می توانید به مواد گوشتی کمی ترخون و مرزه اضافه کنید.
  2. سس این غذا باید خیلی غلیظ باشد پس به اندازه زیاد آب نریزید و اجازه دهید مواد با بخار خود پخته شوند.
  3. گرد غوره اختیاری می باشد و به عنوان چاشنی اضافه شده است می توانید از خود غوره هم استفاده کنید.
  4. برای حفظ ظاهر غذا بیش از حد نگذارید تا پخته شود وگرنه هم گوشت سفت شده و هم گوجه و سیب زمینی بیش از حد له می شوند.
  5. افزودن سیر اختیاری می باشد اگر طعم سیر را دوست ندارید حذف کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه ته تالی یا تتالی گوشت خوشمزه به روش اراکی
3 (60%) 2 votes