طرز تهیه آش بی بی سه شنبه خوشمزه اراکی مخصوص سفره نذری

طرز تهیه آش بی بی سه شنبه

 

یکی از معروف ترین آش ها در اراک و نیشابور است که بیشتر در مراسمات مذهبی تهیه می شود. آش بی بی سه شنبه برای یک سفره نذری مخصوص است که در روز سه شنبه تهیه می شود این سفره برای یکی از زنان نیکوکار و و با ایمان بوده است که در روز سه شنبه به دنیا آمده و در روز سه شنبه ازدواج کرده و در سه شنبه هم از دنیا رفته است. این سفره برای هر نذر و حاجتی در ماه های سال انداخته می شود و نحوه انداختن این سفره این گونه می باشد که در روز سه شنبه هنگام غروب آفتاب در گوشه خانه این سفره انداخته می شود که این آش یکی از ارکان اصلی سفره می باشد که طرز تهیه بسیار راحتی دارد می توانید از دستور برای نذری ها خود و یا برای خانواده خود تهیه کنید. امروز در پارسی دی آش بی بی سه شنبه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

نخود۱/۲ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی۱/۲ پیمانه
عدس۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
رشته آش۲۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
سبزی آش۱ کیلوگرم
کشک۱ پیمانه
پیاز داغ و نعنا داغبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش بی بی سه شنبه

مرحله اول : آماده سازی

مانند همه آش ها برای گرفتن نفخ حبوبات باید آنها را از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید و چندین بار آبش را عوض کنید. عدس نیاز به خیساندن زیاد ندارد می توانید ۱ ساعت قبل خیس کنید.

مرحله دوم : پخت حبوبات

داخل یک قابلمه با گنجایش مناسب نخود و لوبیا را به همراه کمی نمک ریخته و صبر کنید تا نیم پز شوند سپس عدس را اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم پخته شود.

مرحله سوم : تهیه کوفته ریزه

پیاز را پوست بگیرید و آبش را بگیرید سپس با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید کمی ادویه بزنید و خوب ورز دهید سپس از مواد برداشته و کوفته های ریزی را تهیه کنید و برای نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کمی منسجم تر شود سپس داخل روغن داغ سرخ کنید.

مرحله چهارم : پخت نهای آش بی بی سه شنبه

وقتی حبوبات پخته شدند سبزی آش را اضافه کنید و درب قابلمه را نگذارید تا رنگ آش تیره نشود وقتی سبزی ها پخته شدند نوبت افزودن کوفته قلقلی ها را به همراه کمی پیاز داغ و نمک و فلفل سیاه به آش اضافه کنید و اجازه دهید آش جا بیفتد و لعاب بی اندازد در انتها رشته را به سه قسمت تقسیم کنید و داخل آش بریزید و صبر کنید تا رشته ها پخته شوند بعد از پخت آش آن را داخل ظرف سرو ریخته و به همراه نعنا داغ و پیاز داغ و کشک سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آش بی بی سه شنبه

  1. اگر آش لعاب کافی نداشت می توانید ۱ ق آرد را داخل آب باز کنید و به آش اضافه کنید.
  2. افزودن کوفته ریزه اختیاری می باشد.
  3. می توانید یک مقدار کشک را با آب ولرم باز کنید و در انتهای پخت آش بی بی سه شنبه بریزید.
  4. از عصاره گوشت برای طعم بهتر نیز می توانید استفاده کنید.
  5. اگر زمان کافی برای خسیاندن حبوبات کم است یک خیار را با پوست از وسط نصف کنید و روی حبوبات قرار دهید.

همچنین ببینید 

از
6
دیدگاه