خواص ترخون

خاصیت های ترخون

خواص ترخون

ترخون چه خواصی دارد؟

ترخون یک گیاه معطر است که بسیار خوش بو می باشد؛ ترخون به عنوان طعم دهنده غذا به کار می رود. ترخون دارای فواید زیادی برای بدن می باشد. ترخون به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شود.

می خواهیم در این نوشته در مورد خواص بی نظیر ترخون مطالبی را برای شما قرار دهیم.

ارزش غذایی ترخون

ترخون دارای مواد مغذی زیادی است، صدگرم ترخون خشک شامل: ۲۹۵ کیلوکالری انرژی، ۵۰ گرم کربوهیدرات، ۲۲ گرم پروتئین، ۸ گرم چربی، ۷ گرم فیبر، ۸۱ میلی گرم فیتواسترول، ۷ گرم آب، سه هزار میلی گرم اسید امگا سه، هفت هزار میلی گرم امگا شش، ۲۸۰ میلی گرم فولات، ۹ میلی گرم نیاسین، ۲ میلی گرم ریبوفلاوین، دو دهم میلی گرم تیامین، چهار هزار واحد ویتامین آ، ۵۰ میلی گرم ویتامین سی، ۶۲ میلی گرم سدیم، سه هزار میلی گرم پتاسیم، هزار میلی گرم کلسیم، شش صدم میلی گرم مس، ۳۲ میلی گرم آهن، ۳۴۷ میلی گرم منیزیم، ۷٫۹ میلی گرم زینک، ۳۱۳ میلی گرم فسفر و ۴٫۴ میکروگرم سلنویم می باشد.

خواص ترخون برای سلامتی

مبارزه با رادیکال های آزاد

ترخون یک سبزی معطر می باشد که دارای آنتی اکسیدان های زیادی برای بدن می باشد؛ این آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کند.

جلوگیری از رشد سلول های سرطانی

این سبزی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان ، باعث می شود تا از رشد سلول های سرطانی پیشگیری شود.

حفظ سلامت قلب

ترخون یک سبزی معطر می باشد که باعث می شود از بیماری های قلبی جلوگیری شود. این سبزی دارای خواص ضدالتهابی می باشد که از آسیب دیدن رگ ها جلوگیری می کند. ترخون دارای پتاسیم نیز می باشد که باعث تنظیم انقباض قلب می شود.

کاهش قند خون در بیماران دیابتی

ترخون دارای فیبرهای رژیمی می باشد؛ این امر به بدن کمک می کند تا قندخون به صورت ویژه کنترل شود. اگر دیابت دارید ترخون مصرف کنید.

جلوگیری از کم خونی

ترخون دارای آهن می باشد؛ آهن برای تولید گلبول های قرمز خون موثر است. آهن موجود در ترخون باعث جذب راحت ویتامین سی در بدن می شود. اگر دچار کم خونی هستید ترخون را به رژیم خود اضافه کنید.

محافظت از مخاط روده

در ترخون ماده ای به نام زینک وجود دارد؛ این ماده باعث می شود تا مخاط روده صدمه ندیده و از اسهال جلوگیری می کند.

جلوگیری از گرفتگی عضلات

همچنین ترخون دارای مقادیر زیادی منیزیم می باشد؛ منیزیم موجود در ترخون خواص شل کنندگی عضلات دارد.

حفظ سلامت استخوان

ترخون سبزی معطری است که کلسیم و فسفر در آن یافت می شود. این دو ماه برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است.

تقویت دندان ها

کلسیم و فسفر موجود در ترخون باعث می شود تا دندان ها تقویت شده و عملکرد آن بهبود پیدا کند.

تقویت سیستم ایمنی

ترخون دارای ویتامین سی فراوان می باشد، ویتامین سی موجود در این سبزی به ساخت پادتن کمک می کند. ویتامین سی باعث می شود تا سیستم ایمنی تقویت شده و با ویروس ها و باکتری ها مبارزه کند.

کاهش علائم التهاب

اگر می خواهید با التهاب های بدن مقابله کنید بهتر است ترخون میل کنید؛ ترخون دارای آنتی اکسیدان های زیادی برای درمان التهاب بدن می باشد.

حفظ سلامت چشم

ترخون دارای ویتامین آ می باشد؛ ویتامین آ موجود در این سبزی باعث می شود تا سلامت چشم حفظ شود. اگر می خواهید در سنین بالاتر آب مروارید نگیرید ترخون مصرف کنید.

کمک به کاهش علائم نوروپاتی

ترخون دارای ویتامین ب دوازده می باشد که نقش مهمی در فعالیت های عصبی دارد. ویتامین ب دوازده به جلوگیری از آسیب رسیده به عصب می انجامد. ترخون باعث کاهش علائم نوروپاتی مانند بی حسی و مورمور شدن می شود.

ادرارآور طبیعی

ترخون را به عنوان یک سبزی ادرارآور می شناسیم؛ این سبزی به دلیل آب فراوانی که دارد باعث می شود تا مکانیزم ادرار کردن به درستی انجام شود.

کاهش درد دندان

ترخون دارای اوژنول می باشد که به کاهش درد دندان کمک می کند. ترخون خاصیت مسکن دارد که برای کاهش درد دندان موثر است. می توانید ترخون را به عنوان دمنوش استفاده کنید.

کاهش علائم بی خوابی

ترخون به دلیل داشتن حس آرام بخشی باعث می شود تا علائم بی خوابی از بین رود.

کاهش اضطراب

ترخون باعث می شود تا اضطراب و تنش شما کم شود. ترخون به دلیل داشتن خواص مختلف باعث می شود تا مغز آرام شده و علائم استرس ناپدید شود.

بهبود عملکرد شناختی

ویتامین ب موجود در ترخون، باعث می شود تا عملکرد سیستم عصبی به درستی کار کند. ترخون باعث می شود تا از زوال عقل در امان باشید.

کاهش بوی بدن

می دانیم که ترخون یک گیاه معطر می باشد؛ این سبزی دارای روغن خوشبو می باشد که با بوی بد بدن مقابله می کند. ترکیبات معطر موجود در ترخون که شامل استراگول، سینئول، اوسیمن و فلاندرن می باشد ضد بوی بد بدن است.

کاهش علائم بی اشتهایی

ترخون به دلیل داشتن خواص بی نظیر باعث می شود تا پیام تحریک به مغز فرستاده شود و اشتها افزایش پیدا کند. کسانی که بی اشتها هستند می توانند از ترخون کمک بگیرند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

ترخون باعث تحریک ترشح کبد می شود. این سبزی باعث می شود که وضعیت عملکرد گوارش شما بهبود پیدا کند و از ناراحتی های گوارشی مانند ناراحتی معده و سندرم روده تحریک پذیر پیشگیری می کند.

جلوگیری از بیماری ایسکمیک قلب

ترخون دارای یک ماده شیمیایی می باشد که از جمع شدن پلاکت ها در بدن پیشگیری می کند، همین امر باعث می شود تا از بیماری ایسکمیک قلب جلوگیری شود.

جلوگیری از یبوست

ترخون دارای فیبر فراوان می باشد، فیبر باعث می شود تا عملکرد روده ها به درستی کار کند؛ همچنین فیبر به بدن در هضم غذا کمک می کند.

کمک به ساخت توده ماهیچه ای

ترخون باعث می شود تا جذب کراتین در بدن به شکل ویژه ای صورت پذیرد؛ همین امر باعث می شود تا توده های ماهیچه ای به راحتی در بدن شکل بگیرد.

تسکین سندرم پیش از قاعدگی

همانطور که گفته شد اوژنول در ترخون یافت می شود؛ این ماده باعث تسکین درد دندان می شود، همچنین اوژنول باعث می شود تا دردهای قاعدگی کاهش پیدا کند.

حفظ سلامت اعضاء بدن

ترخون حاوی پتاسیم و ماده معدنی می باشد که به سلامت قلب، کبد و کلیه کمک می کند.

فشار خون طبیعی

ترخون دارای ماده شیمیایی می باشد که باعث می شود تا فشار خون طبیعی شود. چرا که پتاسیم موجود در ترخون از جمع شدن پلاک در رگ پیشگیری می کند.

کاهش استرس

ترخون به عنوان یک گیاه معطر باعث کاهش استرس شده و یک محیط آرام را برای شما فراهم می آرود.

سم زدایی

ترخون به دلیل داشتن ویتامین سی و آنتی اکسیدان فراوان باعث می شود تا سموم از بدن ما خارج شده و بدن پاکسازی شود. می توانید از ترخون به عنوان دمنوش استفاده کنید.

حفظ سلامت موها

ترخون باعث سلامت موها می باشد؛ اگر می خواهید موهای سالم و زیبایی داشته باشید از ترخون استفاده کنید.

قاعدگی را تحریک می کند.

کسانی که قاعدگی منظمی ندارند می توانند از ترخون استفاده کنند. در طب سنتی از ترخون برای تحریک قاعدگی استفاده می شود. ترخون باعث می شود تا دستگاه تولید مثل زنان بهبود پیدا کند.

با باکتری ها مبارزه می کند.

باکتری استافیلوکوکوس باعث ایجاد زخم و مسمویت غذایی می شود؛ همچنین این باکتری باعث می شود تا عفونت مجاری ادرار ایجاد شده و برای شکل گیری بیماری ذات الریه نقش مهمی دارد؛ ترخون با این باکتری مبارزه می کند.

در دندانپزشکی می تواند کاربرد داشته باشد.

از ترخون در دندان پزشکی به عنوان عامل بی حس کننده استفاده می شود؛ برای ضدعفونی کردن دندان نیز می توان از ترخون بهره گرفت. ترخون برای مشکلات دندان و دهان مانند پوسیدگی، لق شدن دندان و درمان آسیب پذیری لثه‌ها کاربرد دارد. ترخون باعث می شود تا درد لثه ها به شکل خاصی کاهش پیدا کند.

از تجمع پلاکت ها پیشگیری می کند و گردش خون را بهبود می بخشد.

ترخون دارای عصاره ای است که باعث می شود از جمع شدن پلاکت در بدن جلوگیری شود. این امر باعث می شود تا از سکته قلبی جلوگیری شده و قلب بتواند به صورت بهتر به عملکرد پمپاژ خود ادامه دهد. ترخون باعث می شود تا گردش خون در بدن به شکل بهتری انجام شود. ترخون دارای مواد معدنی و انواع آنتی اکسیدان می باشد.

سلامت و قدرت باروری زنان را بهبود می بخشد.

همانطور که بالا گفته شد ترخون باعث می شود تا سیکل قاعدگی در زنان تنظیم شود. همچنین برای دستگاه تناسلی بانوان مفید است؛ اوژنول موجود در ترخون باعث می شود تا قدرت باروری افزایش پیدا کند؛ همچنین این گیاه دارای منیزیم می باشد که باعث شل کردن عضلات می شود.

ضد روماتیسم است، ساختار استخوانی و رشد عضلات را تقویت می کند.

روغن ترخون باعث بهبود گردش خون در بدن شده و اسید اوریک موجود در این گیاه باعث می شود تا مواد سمی ناسالم از بدن خارج شود. گیاه ترخون برای کاهش خطر ابتلا به آرتروز و روماتسیم موثر است.

ناراحتی های درگیر کننده ی سیستم عصبی مرکزی را بهبود می بخشد.

ترخون دارای ویتامین ب شش می باشد؛ این ویتامین در برگ گیاه ترخون به شکل ویژه ای یافت می شود. ویتامین ب شش موجود در برگ ترخون باعث می شود تا وضعیت مغز و عملکرد شناختی مغز بهبود پیدا کند. گیاه ترخون از زوال عقل جلوگیری می کند. این گیاه از مورمور شدن بدن جلوگیری کرده و حس آرامش بخش به بدن می دهد. اگر می خواهید از شر تعریق شبانه راحت شوید بهتر است این سبزی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. ترخون دارای آنتی اکسیدان های مفید برای جلوگیری از تعریق بدن می باشد.


  • آرتمیس ۸ ماه پیش

    عالی بود۰

    پاسخ