طرز تهیه دویماج ساده، خوشمزه و مجلسی به روش قزوینی

طرز تهیه دویماج

 

یکی از خوراک و غذاهای سنتی قزوینی می باشد که در کنار هندوانه و یا ترشی سرو می شود. دویماج از خیار و نون و سبزی خوردن و پنیر کوزه ای و گردو تهیه شده که به آن پیاز داغ می زنند و برای عصرانه و یا وعده شبک شام سرو می کنند و یا برای مراسمات سیزده بدر و یا پنجاه بدر قزوینی از دویماج  استفاده می کنند اما خوردن دویماج با قاشق و چنگال نیست دویماج را مانند گوله در می آورند و با دست می خورند طعم و مزه این غذا بسیار دلچسب است و همچنین دویماج یک غذای مناسب برای افطار در ماه مبارک رمضان می باشد. اما تهیه دویماج به سلیقه افراد بستگی دارد در بعضی رسپی ها گوجه خرد شده می ریزند و در بعضی رسپی خیار را حذف می کنند در هر صورت این غذا بسیار خوشمزه می باشد. امروز در پارسی دی دویماج مجلسی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

نان لواش خشک شده۵۰۰ گرم
گردو خرد شده۱ پیمانه
خیار سالادی۲ پیمانه
پنیر کوزه ای یا سفید۳۰۰ گرم
سبزی خوردن۳۰۰ گرم
پیاز داغ و زردچوبهبه مقدار دلخواه

طرز تهیه دویماج

مرحله اول : آماده سازی

می توانید نان خشک را از بیرون تهیه کنید و یا چند عدد لواش را داخل سینی گذاشته و اجازه دهید تا چند روز در دمای محیط بماند تا خشک شود سپس نان ها را خرد کنید نباید خیلی ریز و نه خیلی درشت باشد نان های خرد شده را داخل یک کاسه ریخته و چند قطره آب روی نان بچکانید تا نان ها نرم شوند سپس یک پارچه روی نان انداخته تا نان نرم و باقی مراحل را انجام دهید.

مرحله دوم : خرد کردن مواد

پنیر کوزه برای تهیه دویماج بسیار مناسب است اما اگر در دسترس ندارید می توانید از پنیر فتا استفاده کنید و آن را رنده کنید. خیار را نیز پوست بگیرید و رنده بزنید. گردو ها را خرد کنید. سبزی خوردن را پاک کنید و بشورید بعد از خشک شدن خرد کنید نیاز به ساطوری کردن نمی باشد می توانید به دلخواه تربچه را هم نگینی ریز خرد کنید.

مرحله سوم : تهیه پیاز داغ

می توانید پیاز را خود سرخ کنید و یا از پیاز داغ حاضری استفاده کنید. داخل تابه روغن ریخته تا داغ شود سپس داخل روغن کمی زردچوبه ریخته و پیاز ها را اضافه کنید و هم بزنید تا پیازها زرد شوند از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم : تهیه دویماج

تمام مواد خرد شده را به نان اضافه کنید و پیاز داغ را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مواد به صورت یکدست پخش شود سپس مجدد روی دویماج را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱ الی ۲ ساعت نان نرم و مزه دار شود سپس از مواد بردارید و به شکل گوله در بیاورید و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه دویماج

  1. اگر مواد خشک بود می توانید مقداری آب بیشتری روی نان بریزید ولی حواستان باشد تا نان را خمیر نکنید.
  2. ریختن همه مواد به ذائقه شما بستگی دارد می توانید هر کدام را کم یا زیاد کنید.
  3. به دلخواه می توانید گوجه خرده شده نیز اضافه کنید.
  4. بیش از حد با پیاز داغ روغن نزنید نباید خیلی دویماج چرب باشد.
  5. بهتر است از نان لواش سنتی و تنوری استفاده کنید.
  6. استفاده از پنیر کوزه ای بدلیل شور بودن آن است که دیگر نیاز به ریختن نمک نیست.
  7. می توانید از پیاز خام و یا کمی نعنا خشک نیز برای تهیه دویماج استفاده کنید.
  8. افزودن خیار اختیاری می باشد.

همچنین ببینید 

از
5
دیدگاه