طرز تهیه باقلوا گل رز یا باقلوا پیچ قزوین خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه باقلوا گل رز

 

یکی از شیرینی های سنتی استان قزوین می باشد، مردم استان قزوین به دلیل روحیه مهمان نوازی سعی داشتند همیشه بهترین نوع شیرینی را برای پذیرایی آماده کنند و به خاطر عطر و طعم باقلوا این شیرینی را از بقیه جدا کرده اند. باقلوا پرچمی و گل رز یا همان باقلوا پیچ از بهترین و معروف ترین انواع باقلوا ها در استان قزوین می باشد. اما باقلوا ها به خاطر داشتن پسته و بادام و هل و زعفران متمایز از دیگر شیرینی می باشد. باقلوا به گونه های مختلفی در سراسر دنیا مخصوصا ترکیه و عربستان و کشورهای آسیایی پخته می شود. خلاقیت سرشار زنان قزوینی در تهیه باقلوا گل رز و ترکیب کردن رنگ های زیبایی مغزیجات در کنار هم این شیرینی خوشمزه را کشف کرده است. امروز در پارسی دی باقلوا گل رز بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر 

زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱/۴ پیمانه
کره۱ ق سوپ خوری
آرد۷۵ الی ۱۰۰ گرم
بیکینگ پودر۱/۴ ق چای خوری
کره اضافی۲۰ گرم

مواد لازم برای تهیه مواد میانی 

پودر پسته۱ پیمانه
پودر بادام۱ پیمانه
پودر قند۱/۲ پیمانه
گلاب۱ ق غذا خوری
پودر هل۱/۲ ق چای خوری

مواد لازم برای تهیه شربت

شکر۱ پیمانه
آب۱/۲ پیمانه
گلاب۱ ق چای خوری

طرز تهیه باقلوا گل رز

مرحله اول : تهیه خمیر باقلوا

ابتدا کره ۱ ق غذا خوری کره را ذوب کنید سپس با شیر ولرم و زرده تخم مرغ و بیکنیگ پودر داخل یک کاسه ریخته و با چنگال بزنید تا تخم مرغ از حالت لختگی خارج شود سپس آرد را کم کم اضافه کنید تا مانند خمیر جمع شود بسته به آرد شما ممکن است کمی بیشتر یا کمتر از مقدار خواسته شده استفاده شود این خمیر را به مدت ۲ ساعت در دمای محیط قرار داده تا کمی استراحت کند.

مرحله دوم : تهیه مواد میانی باقلوا گل رز

پودر پسته و بادام را که از قبل آسیاب کردید را داخل یک ظرف ریخته بهتر از برای اینکه پودر قند یکدست باشد و دانه های درشت درمیانش نباشد یک بار الک کنید سپس به پودر پسته و بادام اضافه کنید و در انتها گلاب و هل را اضافه کنید و این مخلوط را کنار بگذارید.

مرحله سوم : پیچیدن باقلوا گل رز در دو نوع

خمیر را بعد از استراحت روی سطح کار که از قبل آردپاشی کردید خیلی نازک باز کنید، سپس با کمک یک کاتر گرد ساده روی خمیر بزنید و ۲۰ گرم کره را از قبل ذوب کنید و با کمک قلمو مقدار کمی در مرکز خمیر قالب زده بزنید سپس ۱/۲ ق غذا خوری از مواد میانی مرکز خمیر ریخته و خمیر را جمع کنید و به صورت گل بپچید یا می توانید چند تا خمیر دایره ای کنار هم قرار دهید به طوری که لبه های هر دایره روی هم قرار بگیرند و از مواد میانی در دایره اول قرار دهید و شروع کنید به رول کردن آن کنید سپس با چاقو انتهای خمیر را ببرید تا صاف شود و با دست لبه های گل را حالت بدید تا گلتون باز تر شود.

مرحله چهارم : پخت باقلوا گل رز

فر را از قبل بمدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا گرم شود سپس باقلوا گل رز را در سینی فر که از قبل کاغذ روغنی انداخته قرار دهید و روی باقلوا ها را با کمک قلمو کره ذوب شده بمالید و بمدت ۲۰ دقیقه در دمای ۱۶۰ درجه فر قرار دهید تا خمیر پخته شود و لبه های باقلوا تغییر رنگ دهد.

مرحله پنجم : تهیه شربت باقلوا

شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید وقتی شکر و آب را روی حرارت می گذارید هم نزدید اجازه دهید خود شکر شروع به ذوب شدن کند وقتی کمی غلیظ شد گلاب را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

مرحله آخر

وقتی باقلوا گل رز را از فر بیرون درآوردید از روی سینی فر جدا کنید و اجازه دهید کاملا سرد شود سپس باقلوا ها را در شربت گرم بمدت ۳ ساعت قرار دهید تا جذب هم شوند از شربت خارج کنید و به دلخواه تزنین کنید.

فوت و فن های دستور تهیه باقلوا گل زر

  1. اگر فر نداشتید می توانید این باقلوا را در روغن داغ سرخ کنید پس از خنک شدن داخل شربت گرم بگذارید.
  2. مهم ترین نکات باقلوا همین سرد بودن باقلوا و گرم بودن شربت است تا به خورد هم بروند.
  3. وقتی خمیر را با وردنه باز کردید و کاتر زدید با یک برس تمیز آردهای اضافی روی آن را پاک کنید.
  4. برای خوش رنگ شدن شربت می توانید مقداری زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید.
  5. می توانید برای اینکه شربت شما شکرک نزند ۱ پنس جوهر لیمو به آب اضافه کنید.
  6. اگر بعد از پخت باقلوا و خنک شدن آن احساس کردید شربت سرد شده می توانید آن را روی حرارت قرار دهید تا کمی گرم شود.
  7. نازک باز کردن خمیر باقلوا به شما باقلوا بسیار خوشمزه و مجلسی خواهد داد پس حتما با وردنه مخصوص باقلوا خمیر را باز کنید.
  8. اگر در حین کار با خمیر احساس کردید خمیر شل شده کمی در یخچال قرار دهید تا سفت شود.
  9. می توانید به جای کره از روغن استفاده کنید ولی طعم کره در باقلوا بی نظیر است.
  10. برای جذب بهتر شربت بهتر است باقلوا یک شب در شربت بماند تا خوب جذب شود.
  11. باقلوا در ظرف دربسته گذاشته و در فریرز می توانید ماه ها نگهداری کنید.

همچنین ببینید 

از
4
دیدگاه