طرز تهیه شیرینی قندی ساده و خوشمزه قزوینی با فر و بدون فر

طرز تهیه شیرینی قندی

 

یکی از آیتم های شیرینی نوروزی می باشد که اصالت آن برای شهر قزوین می باشد ولی با رسپی متفاوت تر در تبریز و بروجرد نیز طبخ می شود. این شیرینی بسیار بافت نرم و لطیفی دارد و مانند دیگر شیرینی های نوروزی می توانید بدون فر نیز این شیرینی را برای ایام عید تهیه کنید و در کنار خانواده از تعطیلات لذت ببرید. شما برای رسیدن به نتیجه بهتر باید مواد را وزن کنید ولی بدلیل نداشتن ترازو ما رسپی با پیمانه را برای شما آماده کردیم که می توانید این شیرینی قندی خوشمزه را بپزید. امروز در پارسی دی شیرینی قندی قزوینی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

روغن صاف۱/۴ پیمانه
پودر قند۱/۲ پیمانه سرخالی
آرد سفید۱ پیمانه
پودر هل سبز۱/۲ ق چای خوری
جوش شیرین۱/۸ ق چای خوری
تخم خرفه یا تخم خشخاشبه مقدار لازم
پودر کاکائوبه مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی قندی قزوین به دو روش

مرحله اول: تهیه روغن صاف

برای تهیه روغن صاف ابتدا روغن نیمه جامد را روی حرارت غیر مسقیم قرار دهید تا ذوب شود و می توانید در مایکروفر نیز بگذارید پس از ذوب شدن داخل یک شیشه تمیز ریخته و اجازه دهد تا در دمای محیط خنک شود سپس داخل یخچال بگذارید تا سفت شود و برای شیرینی ها سنتی خود استفاده کنید.

مرحله دوم: هم زدن روغن و پودر قند

روغن صاف را اندازه کنید و به همراه پودر قند داخل کاسه ریخته و با دور تند همزن برقی بزنید تا سبک و حجیم و کرم رنگ شود در ادامه پودر هل را نیز افزوده و هم بزنید.

مرحله سوم: تهیه خمیر شیرینی قندی

در ادامه جوش شیرین و آرد الک شده را اضافه کنید و با نوک انگشت کمی ورز دهید (در این مرحله می توانید خمیر را به دو قسمت تقسیم و به قسمتی ۱ ق غذا خوری پودر کاکائو بزنید تا شیرینی را دو رنگ تهیه کنید) تا خمیر منسجم شود می توانید برای لطافت بیشتر خمیر آن را از چرخ گوشت یکبار رد کنید تا خمیر بدون ترک و نرمی داشته باشید.

مرحله چهارم: پخت شیرینی قندی

فر را از قبل گرم کنید. خمیر را به صورت لوله ای به قطر ۲ سانت در بیاروید و هر لوله خمیر را به قسمت های مساوی برش بزنید سپس خمیر را برداشته و در دست گرد کنید تا مانند فندوق شود و با چاقو روی شیرینی یک بعلاوه ایجاد کنید سپس داخل کنجد یا خرفه یا خشخاش زده و روی سینی فر که از قبل کاغذ روغنی انداختید قرار دهید و در ابتدای پخت تا دما را ۱۸۰ قرار دهید سپس بعد از ۵ دقیقه به ۱۶۰ درجه کاهش دهید (جمعا ۱۵ دقیقه طول بکشد نباید زیر شیرینی تغییر رنگ دهد) سپس اجازه دهید تا کاملا خنک شده سپس از روی سینی جدا کنید. نوش جان

مرحله پنجم: پخت شیرینی قندی بدون فر

کف یک تابه یا قابلمه دو لایه کاغذ روغنی انداخته و برای ۱۰ دقیقه با در بسته روی شعله پخش کن قرار دهید تا گرم شود سپس شیرینی ها را کف قابلمه چیده و در قابلمه را گذاشته و بمدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا شیرینی ها پخته شوند بعد از خنک شدند از روی کاغذ جدا کنید.

فوت و فن های دستور تهیه شیرینی قندی قزوینی

  1. با توجه به دمای مختلف فر حتما شیرینی را چک کنید تا سفت نشود.
  2. نیازی به ورز دادن زیاد خمیر نیست سعی کنید از نوک انگشت خمیر را ورز دهید.
  3. حتما شیرینی را بگذارید تا سرد شود بعد جدا کنید زیرا به دلیل نرمی آن ممکن است از هم بپاشد.
  4. به دلخواه می توانید مقداری از خمیر را زعفران دم کرده غلیظ بزنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه شیرینی قندی ساده و خوشمزه قزوینی با فر و بدون فر
4.7 (93.33%) 3 votes