طرز تهیه نان خشک شویدی نازک و سنتی یزدی با کنجد

طرز تهیه نان خشک

 

یکی از انواع نان ها و خمیرها می باشد که طرز تهیه بسیار راحتی دارد و برای صبحانه و یا عصرانه گزینه بسیار خوبی است همچنین برای افطار همراه با نان و پنیر و سبزی نیز بسیار دلچسب است. نان یکی از مواد غذایی اساسی در سفره های ایرانی است اما به دلیل بافت و روش پخت این نان است که به نان خشک معروف شده است اما این نان بیشتر در یزد و در روستای قوام آباد که قطب تهیه نان خشک است تولید می شود. شما می توانید این نان خشک را در طعم های مختلف تهیه کنید و به آن سبزیجات و یا مغزیجات مختلف بزنید و یا به صورت ساده با کنجد تهیه کنید. امروز در پارسی دی نان خشک شویدی نازک و سنتی با کنجد را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد۲۵۰ گرم
آب۱۴۰ گرم
کره۲۰ گرم
مخمر خشک۲ گرم
نمک۳ گرم
سبزی خشک مثل شوید و کنجدبه مقدار لازم

طرز تهیه نان خشک شویدی نازک 

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

ابتدا تمام مواد را اندازه کنید سپس آرد و مخمر و نمک را با هم داخل یک کاسه ریخته و هم بزنید سپس آب را کم کم اضافه کنید دقت کنید از آب شیر استفاده کنید و آب گرم یا سرد نیازی نیست حالا مواد را شروع به ورز دادن کنید تا کم کم خمیر شکل بگیرید و منسجم و نرم شود.

مرحله دوم: استراحت خمیر

در ادامه وقتی خمیر شکل گرفت کره را بین خمیر قرار دهید و مجدد خمیر را ورز دهید تا کره به خورد خمیر برود شما می توانید برای ورز دادن از استند میکسر نیز استفاده کنید خمیر شما در نهایت باید نرم و لطیف باشد و شکل منسجم داشته باشد حالا خمیر را داخل یک کاسه قرار دهید و روی کاسه را پوشانده و به مدت ۲۰ دقیقه استراحت دهید.

مرحله سوم: وردنه کشی خمیر

حالا خمیر استراحت کرده را داخل یک سیل پد یا همان پد سیلیکونی و یا کاغذ روغنی نسوز قرار دهید دقت کنید کاغذ روغنی معمولی مناسب پخت این نان نمی باشد زیرا به آن می چسبد حالا با وردنه خوب خمیر را به قطر ۱ میل داخل کاغذ باز کنید و بعد اطراف پرت آن را برش بزنید و به دلخواه کمی سبزی خشک مانند شوید و کنجد روی نان بپاشید.

مرحله چهارم: پخت نان خشک

حالا با وردنه مجدد روی خمیر را بکشید تا مغزها و سبزی کاملا به خمیر بچسبد شما می توانید خمیر را قبل از قرار دادن در فر برش بزنید و به سایز های دلخواه دربیاورید حالا سیل پد را داخل سینی فر قرار دهید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا نان پخته و خشک شود نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت نان خشک سنتی

  1. می توانید از مغز آفتاب گردان و سبزی دلخواه استفاده کنید.
  2. با توجه به آب خور آردهای مختلف ممکن است کمی بیشتر یا کمتر آب بخواهد پس آب را کم کم اضافه کنید.
  3. خمیر را می توانید تا ۴۰ دقیقه نیز در دمای محیط استراحت دهید.
  4. نان باید کاملا نازک وردنه کشی شود.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه