طرز تهیه آش امام قزوین مجلسی به روش کدبانوها

دستور پخت آش امام قزوین
در ماه مبارک رمضان در نقطه نقطه ی شهر قزوین پخته می شود. آش امام قزوین به عنوان یکی از نمادهای ماه رمضان برای مردمان شهر قزوین می باشد. در شهر های دیگر به نام آش شله قلمکار نیز معروف می باشد. از آش امام در روزهای سوگواری بیشتر استفاده می شود و به عنوان نذری دادن در ماه رمضان رواج دارد. با ما باشید برای آموزش یک آش امام قزوین عالی با دستور پخت کاملا سنتی در وبسایت پارسی دی.

مواد لازم 

برنج۲ پیمانه
گوشت گوسفندی۱ کیلو
آب گوشت۲ پیمانه
پیاز داغبه میزان لازم
پیاز درشت۱ عدد
ماش۱ پیمانه
بلغور۱ پیمانه
عدس۱ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی۱ پیمانه
لوبیا قرمز۱ پیمانه
فلفل سبز۱ یا ۲ عدد
دارچین۱ قاشق مربا خوری
روغن مایعبه مقدار لازم
نمک، فلفل، زردچوبه و دارچینبه مقدار لازم

طرز تهیه آش امام قزوین

مرحله اول: آماده سازی حبوبات

ابتدا تمامی حبوبات را شسته و در یک ظرف خیس می کنیم. به مدت ۱ شب استراحت می دهیم و در این مدت یکی دوبار آب حبوبات را عوض می کنیم. برنج و بلغور را در ظرفی جداگانه خیس می کنیم.

مرحله دوم: آماده سازی گوشت

گوشت را به همراه پیاز نگینی شده و کمی زردچوبه و روغن مایه در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم و آب را به ترکیب گوشت و پیاز به همراه ادویه های مورد نیاز در دستور اضافه می کنیم. زمان می دهیم به مدت ۲ تا ۳ ساعت که کاملا گوشت پخته و نرم شود.

مرحله سوم: آماده سازی آش امام

حبوبات آماده سازی شده را در یک قابلمه مناسب ریخته به مقدار کافی آب میرزیم. زمان می دهیم به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه که کمی حبوبات بپزد. برنج و بلغور را هم به صورت جدا گانه نیم پز می کنیم و کنار می گذاریم در این فاصله گوشت پخته شده را از قابلمه در می آوریم، و ریش ریش می کنیم. بعد از گذشت مدت زمان پخت حبوبات، برنج و بلغور را به همراه گوشت ریش ریش شده و به مقدار ۲ پیمانه آب گوشت را به آش امام اضافه می کنیم. کمی هم میزنیم و می چشیم که در صورت نیاز ادویه های لازم را اضافه کنیم. فلفل سبز را در این مرحله به آش اضافه می کنیم در صورت تمایل.

مرحله چهارم: پایان کار

بعد از گذشت ۱ ساعت از پخت آش، آش امام قزوین آماده است در ظرف مورد نظر کشیده و به همراه دارچین، تکه های گوشت و پیاز داغ و نعنا داغ به هر نوعی که میپسندید تزئین کنید.

فوت و فن های دستور پخت آش امام قزوین

  • آش امام هر چه بیشتر حبوباتش بپزد بهتر است. اما اگر عجله داشتید ۱ ساعت پخت می تواند خوب باشد.
  • پیازی که در داخل آش امام استفاده می شود را خیلی سرخ نمی کنیم.
  • معمولا برای تهیه آش امام از همین دستور سنتی استفاده می کنند.
  • اگر تصمیم به تهیه آش امام گرفتید برای مصرف خودتان و نه مهمانی، در صورت نبود هر کدام از حبوبات می توانید آن را حذف کنید.
  • در بسیاری از مناطق در آش امام سبزی هم استفاده می کنند، در صورت تمایل می توانید انجام دهید ولی در دستور اصلی اینگونه نمی باشد.

همچنین ببینید :

طرز تهیه آش امام قزوین مجلسی به روش کدبانوها
3.2 (64%) 10 votes