طرز تهیه خورش ترخون و ریحون با مرغ، غذایی خوش طعم و بو و آسان

خورش ریحون ترخون

 

یکی از خورش های ایرانی بسیار خوشمزه و سبز رنگ است که شما می توانید هم با گوشت و هم با مرغ در منزل تهیه کنید. بعضی روزا مدام درگیر این هستید که چی بپزید سعی کنید با تنوع در غذاهای خود طعم های جدیدی را تجربه کنید. این خورش ترخون ریحون عطر و بوی بهشت می دهد در کنار اون می توانید از خواص ریحون مانند آرامش دهنده اعصاب و سر درد و همچنین ضد دل پیچه بهره ببرید. از خواص ترخون نیز می توان به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، کاهش قند خون بیماران دیابتی اشاره کرد. امروز در پارسی دی خورش ترخون ریحون با مرغ را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

ریحون۲۵۰ گرم
ترخون۲۵۰ گرم
سینه مرغ یا فیله مرغبه مقدار لازم
پیاز۲ عدد
کره۲۵ گرم
آبلیمو یا آبغوره۱ ق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش ترخون ریحون

مرحله اول : تفت دادن سبزی

ریحون و ترخون را پاک کنید و چند بار بشورید تا تمام گل آن خارج شود سپس داخل آبکش ریخته تا آب اضافی آن خارج و خشک شود سپس با کمک غذاساز یا چاقوی تیز آن را ریز ریز خرد کنید. ریحون ترخون ریز شده را داخل تابه ریخته کمی که آب اضافی آن تبخیر شد روغن اضافه کنید کمی تفت دهید نیاز به سرخ کردن زیاد نیست در حدی که خامی آن برطرف شود.

مرحله دوم : تفت دادن پیاز

پیاز را شسته و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه با مقداری زردچوبه و کره و روغن تفت دهید تا سبک و خوش رنگ شود سپس سینه های مرغ یا فیله مرغ برش خرده را با پیاز تفت می دهیم تا مرغ ها تغییر رنگ دهد به مرغ ها مقداری فلفل سیاه و نمک بزنید.

مرحله سوم : پخت خورش ترخون ریحون

سبزی های سرخ شده را به مرغ ها اضافه کنید و تفت دهید سپس مقداری آبجوش ریخته و حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا ۲ ساعت خورش ترخون ریحون جا بیفتد و غلیظ شود در انتهای پخت آبلیمو و آبغوره را اضافه کنید و ۱۰ دقیقه بعد خورش ترخون ریحون ما حاضر است آن را در ظرف سرو کشیده همراه با برنج زعفرانی میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خورش ترخون ریحون

  • زیاد سبزی ها سرخ نشود که به مزه تلخی بزند و خواص آن از بین برود.
  • همیشه چاشنی را در ۱۰ دقیقه انتهای پخت اضافه کنید تا رنگ خورش را از بین نبرد.
  • برای چاشنی از قوره ترش یا آلوچه سبز هم می توانید استفاده کنید.
  • می توانید کنار این خورش خوشمزه کمی بادمجان هم سرخ کنید و دور ظرف تزئین کنید.

همچنین ببینید 

از
5
دیدگاه