طرز تهیه نان سوروک یزدی خانگی خوشمزه با دستور پختی آسان

طرز تهیه نان سوروک

 

این نان که مشابه همان نان اگردک می باشد. نان در میان زرتشتیان یزد سیرُگ یا سیرو نامیده می شود که یک نوع نان روغنی می باشد که با شکر یا بدون شکر و با پنیر سرو می شود در واقع این نان روغنی استان یزد می باشد که در ماه رجب و پنجشنبه شب ها به یاد رفتگان دوستان و آشنایان خود می پزند و خیرات می کنند در زمان گذشته نیز بدین صورت بوده که زرتشتیان نان سوروک را برای مراسمات جشن آیینی خود تهیه می کردند اما نحوه مصرف نان سوروک در مراسمات مذهبی متفاوت است بدین صورت که در جشن ها روی نان ها شکر می ریزند و یا با پشمک سرو می کنند اما در سوگواری بدون شکر و با حلوا و تخم مرغ سرو می شود. نان سوروک یکی از اجزای اصلی سفره گاهنبار محسوب می شود. اما این نان خوشمزه را حتما در منزل تهیه کنید تا عطر و بوی آن تمام فضای خانه در بر بگیرد. امروز در پارسی دی نان سوروک یزدی با دستور پختی آسان را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

آرد۲ تا ۳ لیوان
آب ولرم۱ لیوان
نمکنوکق چای خوری
خمیر مایه فوری۱ ق غذا خوری
زردچوبه۱ ق غذا خوری سرخالی
پودر تخم گشنیز۱ ق غذا خوری
روغن حیوانیبه مقدار لازم
شکربه مقدار لازم

طرز تهیه نان سوروک

مرحله اول : عمل آوری خمیر مایه

ابتدا آب ولرم را داخل یک کاسه یا لیوان بلند ریخته و خمیر مایه و ۱ ق غذا خوری شکر را اضافه کنید و هم بزنید و روی ظرف بمدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا خمیر مایه فعال شود و کف کند (میزان ولرم بودن آب در فعال شدن خمیر مایه بسیار مهم است).

مرحله دوم : تهیه خمیر نان سوروک

۲ لیوان از آرد را به همراه نمک و زردچوبه و تخم گشنیز داخل یک کاسه ریخته و مخلوط کنید و خمیر مایه فعال شده را به آن اضافه کنید و با قاشق چوبی شروع به هم زدن کنید تا خمیر جمع شود بسته به آردهای مختلف ممکن است کمی بیشتر یا کمتر آرد بخواهد باید در نهایت خمیر لطیفی بدست بیاد سپس ۱۰ دقیقه خمیر را خوب ورز داده و در یک کاسه چرب شده بمدت ۱.۵ ساعت در جای گرم قرار دهید حتما رو کاسه را با سلفون بپوشانید.

مرحله سوم : استراحت دوم

وقتی خمیر حجیم شد پف آن را با مشت بگیرد سپس از خمیر به اندازه یک چونه (اندازه نارنگی) بردارید و گرد کنید و داخل یک سینی آردپاشی شده قرار دهید و روی آن ها را با پارچه بپوشانید و بمدت نیم ساعت مجدد استراحت دهید.

مرحله چهارم : سرخ کردن نان سوروک

روغن حیوانی یا روغن مایع معمولی را داخل شیر جوش ریخته تا داغ شود. چونه ها را روی سطح کار با کمک وردنه کمی باز کنید و با چنگال یا ماسوره روی آنها شکل بزنید سپس داخل روغن داغ سرخ کنید و روی دستمال روغن گیر قرار دهید و روی آنها وقتی داغ است شکر بپاشید. نان سوروک ما حاضر است. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نان سوروک

  1. سعی کنید چسبندگی خمیر را با ورز دادن بگیرید نه با اضافه کردن آرد زیرا آرد زیاد مانع پف کردن خمیر و در نهایت سفت شدن آن بعد از سرخ کردن می شود.
  2. اگر وردنه نداشتید می توانید با دست خمیر را پهن کنید.
  3. با کمک یک برس آرد اضافی روی نان سوروک را بگیرید زیرا آرد در روغن ته نشین می شود و باعث تیره شده رنگ روغن می شود.

همچنین ببینید 

از
10
دیدگاه