طرز تهیه نافله خوزستانی خوشمزه به روش محلی مرحله به مرحله

طرز تهیه نافله خوزستانی

 

یکی از غذاهای سنتی جنوب کشور می باشد که بسیار خوشمزه است. غذاها و دسرهای زیادی مخصوص استان خوزستان می باشد، استفاده از ادویه های تند و تمبرهندی رنگ و بوی غذاهای این استان را از استان های دیگر متمایز می کند اما نافله خوزستانی که مانند کوفته به شکل گرد تهیه می کنند و همراه با پلو میل می کنند. نافله خوزستانی از ترکیب گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی تشکیل شده و برای طعم و چاشنی آن از سرکه و شکر استفاده می شود. نافله خوزستانی جزء غذاهای مقوی محسوب می شود. اگر دوست دارید طعم های غذاهای مختلف را امتحان کنید نافله خوزستانی را یکبار امتحان کنید تا مهمان همیشگی خانه های شما شود. امروز در پارسی دی نافله خوزستانی بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
پیاز۴ عدد
آرد نخودچی۵۰۰ گرم
شکر۲ فنجان
سرکه۱ فنجان
آب۵ پیمانه
کرهبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه نافله خوزستانی

مرحله اول : مخلوط کردن مواد

ابتدا دو عدد پیاز را شسته و رنده ریز بزنید و آبش را گرفته داخل کاسه ریخته و گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی و نمک و فلفل و زردچوبه را افزوده و شروع به ورز دادن مواد می کنیم تا مواد مسنجم شود به خاطر وجود آرد نخودچی ممکن است کوفته سفت شوند پس مقداری آب را کم کم اضافه می کنیم میزان ریختن آب باید درحدی باشد که مواد شل نشود و انعطاف داشته باشد.

مرحله دوم : سرخ کردن

وقتی مواد خوب ورز خورد به اندازه گردو از مواد برداشته و با دست خوب گرد می کنیم و اجازه می دهیم کوفته هامون ۱۰ دقیقه در فریزر بماند تا در هنگام سرخ شدن وا نرود سپس داخل تابه کره به همراه کمی روغن ریخته و کوفته ها را داخل کره سرخ کنید.

مرحله سوم : تهیه سس نافله خوزستانی

۲ پیاز دیگر دستور را شسته و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه با عمق مناسب بریزید و با مقداری روغن و زردچوبه خوب تفت دهید تا سبک شود سپس آب و سرکه و نعنا و شکر را افزوده و برای ۲۰ دقیقه می گذاریم این مواد خوب بجوشد و کمی غلظت پیدا کند.

مرحله چهارم : تهیه نافله خوزستانی

وقتی سس کمی به غلظت رسید کوفته های سرخ شده را داخل آن قرار می دهیم و حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم برای مدت ۳۰ دقیقه دیگر نیز جا بیفتد تا سس کم و به خورد کوفته ها برود سپس داخل ظرف سرو کشیده همراه با کته و سالاد میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نافله خوزستانی

  1. بهتر است برای طعم بهتر از سرکه سیب خانگی یا سرکه قرمز استفاده کنید.
  2. در صورت تمایل می توانید مقداری زعفران نیز به غذا اضافه کنید.
  3. این غذا رب ندارد ولی می توانید در صورت تمایل کمی رب نیز به سس اضافه کنید.
  4. حتما آب پیاز را بگیرد وگرنه باعث وا رفتن کوفته ها می شود.
  5. سعی کنید از نعنا خشک استفاده کنید زیرا عطر و بو بیشتری دارد.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه