طرز تهیه گبوله دسر کازرونی یا ترکیه ای خوشمزه با شیره انگور

طرز تهیه گبوله

 

یکی از انواع دسرها ایرانی و ترکی می باشد که بسیار خوشمزه و محبوب است و به دلیل بافتی که دارد در خانواده حلواها و فرنی ها قرار می گیرد این دسر در کازرون و ترکیه تهیه می شود با این تفاوت که در کازرون از بابونه و زردچوبه استفاده می شود و در ترکیه از شیره انگور ولی هر دو خوشمزه می باشد این دسر گبوله برای مهمانی به خصوص افطار و ایام ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است و باید در لیوان های تک نفره و شفاف با پایه کوتاه سرو شود. در گذشته در کازرون گبوله را به عنوان یک صبحانه مقوی می خوردند که می توانید برای صبحانه نیز این خوشمزه را تهیه کنید. اگر دوست دارید دسر گبوله رژیمی باشد شکر را حذف و یا از شیره یا عسل استفاده کنید. تهیه این دسر بسیار ساده است و می توانید در کمترین زمان آن را تهیه کنید. امروز در پارسی دی گبوله را به شما آموزش دهیم همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد۴ ق غذا خوری
کره۲ ق غذا خوری
شکر۱ پیمانه
شیر۴ پیمانه
شیره انگوربه مقدار لازم
گردو خرد شدهبه مقدار لازم

طرز تهیه گبوله کازرونی با شیره انگور

مرحله اول: تفت دادن آرد

ابتدا آرد را به همراه کره داخل تابه بریزید و خوب با کره تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود ولی آرد نباید خیلی تغییر رنگ دهد پس حرارت را روی متوسط تنظیم کنید برای حداقل ۵ دقیقه این کار را انجام دهید.

مرحله دوم: افزودن شکر و شیر

در ادامه شکر را اضافه کنید و مجدد کمی تفت دهید تا کم کم شکر ذوب شود حالا باید شیر را اضافه کنید از قبل شیر را در دمای محیط قرار دهید تا هم دما شود سپس به تدریج به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله سوم: تهیه دسر گبوله

نباید آرد داخل دسر گلوله شود اگر این اتفاق افتاد سریع گوشت کوب برقی بزنید تا باز شود یا با همزن برقی بزنید تا یکدست شود حالا بگذارید تا کمی پخته شود و قوام پیدا کند تا مانند فرنی باشد.

مرحله چهارم: تهیه دسر گبوله ترکی

وقتی دسر قوام پیدا کرد همان طور که داغ است داخل لیوان های سرو بریزید و روی آن ۱ تا ۲ ق غذا خوری شیره انگور بریزید و کمی هم بزنید تا حالت ابر و بادی پیدا کند سپس روی دسر گردو قرار داده و داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود و کمی خودش را بگیرد سپس سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه دسر گبوله ترکی

  1.  می توانید این دسر را همان طور که داغ است میل کنید ولی خنک شده این دسر بسیار خوشمزه می باشد.
  2. می توانید شکر را تا ۱/۲ پیمانه بریزید تا کم شیرین تر باشد و مقدار شیره را بیشتر کنید.
  3. در ورژن کازرونی این دسر از ۲ ق غذا خوری گل بابونه و ۱/۲ ق چای خوری زردچوبه استفاده می شود و مانند مراحل فوق عمل می کنید و شیره انگور حذف می شود و در واقع بافتی شبیه حلوا دارد رسپی کارزونی که به دلخواه می توانید از هر کدام روش که دوست دارید برای تهیه دسر گبوله استفاده کنید.
  4. بجای شکر سفید از شکر قهوه ای می توانید استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه

  • .... ۲ سال پیش

    من خودم اهل کازرونم ما به این نمیگیم گبوله میگیم کاچی

    پاسخ
  • مهسا ۱ سال پیش

    ما کازرونی ها تو گبوله شیر نمیریزیم ،اول آرد بو میدیم ولی در حدی که بو خامیش بره بعدش آب میریزیم و نه خیلی حالت فرنی بگیره،بعدش بابونه وشکرو زردچوبه اضافه میکنیم مثل حلوا هم می‌زنیم یکم که غلیظ تر شد آماده خوردن میشه، از حلوا هم شل تره مثل حلوا سفت نیست

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      سلام خیلی ممنون از اطلاعات خوبتون

      پاسخ