طرز تهیه دمپخت ماش با گوشت چرخ کرده خوشمزه و ساده

طرز تهیه دمپخت ماش

 

دمپخت ها یکی از غذا های سنتی ایرانی می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی و شما می توانید با گوشت و مرغ و انواع حبوبات این دمپخت ها را در خانه تهیه کنید و از طعم بی نطیر یک غذای خوشمزه اصیل ایرانی در کنار سالاد یا ترشی لذت ببرید. این بار قرار است دمپخت ماش را به شما یاد دهیم که بیشتر با گوشت چرخ کرده یا تکه ای تهیه می شود ولی می توانید از گوشت تکه ای نیز استفاده کنید. دمپخت ماش یک ایده مناسب برای وقت های که دوست دارید یک غذای جدید تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه دمپخت ماش را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

برنج۲ پیمانه
ماش۱/۲ پیمانه سر پر
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
گوجه فرنگی۳ عدد
زعفرانبه دلخواه
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه دمپخت ماش با گوشت چرخ کرده

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید برنج بشورید و با کمی نمک خیس کنید و کنار قرار دهید، بهتر است ماش را خیس کنید و برای نیم ساعت خیس کنید تا راحت تر پخته شود. ماش را با کمی آب بگذارید تا نیم پز شود چون قرار است ماش در ادامه با برنج نیز پخته شود.

مرحله دوم: تهیه دمپخت ماش

در ادامه باید برنج را داخل قابلمه بریزید و آب آن را تنظیم کنید به طوری که یک بند انگشت آب روی برنج باشد و بعد ماش نیم پز شده و کمی روغن را اضافه کنید روی حرارت قرار دهید و کمی زردچوبه به برنج اضافه کنید و صبر کنید تا آب اضافه برنج تمام شود و حتما کف روی برنج را بگیرید و روی دمپخت چند سوراخ ایجاد کنید و دمپخت را دم بگذارید.

مرحله سوم: تهیه مواد گوشتی

برای تهیه سس گوشتی باید پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک شود و بعد گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا خوب گوشت سرخ شود و بعد کمی زعفران دم کرده اضافه کنید و در ادامه نوبت اضافه کردن گوجه پوره شده می باشد. گوجه را اضافه و هم بزنید تا آب اضافه گوجه کشیده شود و سس غلیظ تر شود. برای سرو این غذا دمپخت را داخل دیس کشیده و از مواد گوشتی تهیه شده روی آن قرار دهید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت دمپخت ماش

  1. می توانید بجای گوجه فرنگی از رب استفاده کنید.
  2. به دلخواه می توانید از مرغ ریش شده نیز بجای گوشت استفاده کنید.
  3. می توانید گوجه فرنگی را رنده ریز بزنید و یا نگینی ریز خرد کنید یا داخل غذاساز ریخته و پوره کنید.
  4. افزودن زردچوبه به برنج باعث خوشرنگ شدن دمپخت می شود.
  5. می توانید مواد گوشتی را اول تهیه کنید در دمپخت بریزید و باهم دم بگذارید.

همچنین ببینید 

از
1
دیدگاه