طرز تهیه آش سبزی شیرازی خوشمزه و مقوی با گوشت با دستور محلی

طرز تهیه آش سبزی

 

آش از آن پیش غذاهای بسیار سنتی می باشد که در هر شهری انواع و اقسام آش را می توان یافت. از آش ها برای نذری های مهم، برای پشت پای مسافر ، مجالس عروسی و سفره های دعا و… استفاده می شود. با این تفاسیر پیشینه آش بسیار قدیمی است و اینکه چرا آش نام گذاری شده و آن را متفاوت از سوپ میدانند، خیلی دلیل واضحی ندارد. امروز در پارسی دی قصد داریم که از شیرازی های عزیز نام ببریم و از آش بسیار نامداری که در شیراز تهیه می شود یاد کنیم به نام آش سبزی شیرازی. شیرازی ها از آش سبزی معروفشان در بسیاری از نذری ها و سفره های دعا و … نیز استفاده میکنند. دلیل آن هم حتما خوشمزگی بیش از حد این آش است. پس در پارسی دی با ما همراه باشید برای طرز تهیه آش سبزی شیرازی

مواد لازم 

گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
برنج آش۲ پیمانه
تره۱ کیلوگرم
ترخون خشک۵۰ گرم
لوبیا قرمز۱ لیوان
عدس۱ لیوان
نخود۱ لیوان
پیاز۲ عدد
آببه مقدار لازم
نمک، فلفل، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش سبزی شیرازی

مرحله اول: آماده سازی حبوبات

تمامی حبوبات را پاک کرده و بشویید. سپس همه را با هم در یک ظرف بزرگ با مقدار کافی آب که روی حبوبات را بپوشاند، خیس کنید و به مدت ۱ شب زمان دهید تا خیس بخورد و در این مدت آب حبوبات را عوض کنید. برنج آشی را هم در یک ظرف جداگانه خیس نمائید.

مرحله دوم: گوشت

گوشت چرخ کرده را به همراه ۱ عدد پیاز رنده شده و مقداری ادویه با هم ورز دهید و به صورت قلقلی فرم دهید و در روغن سرخ کرده و کنار بگذارید.

مرحله سوم: سبزی

سبزی آش را پاک کرده و بشویید. چند بار زمان دهید تا در آب خیس بخورد و آب سبزی را عوض نمائید. سپس بعد از شستشو آبکشی کرده و زمان دهید تا آب اضافه اش گرفته شود و به صورت ریز خورد کنید.

مرحله چهارم: آماده سازی آش

ابتدا حبوباتی که آماده شده است را آبکش کرده و در آب تازه در قابلمه با حرارت متوسط بریزید و به مدت ۱ ساعت زمان دهید تا کمی پخته شود.

مرحله پنجم: پخت برنج

در قابلمه دیگری برنج آشی را به همراه تره و مقدار ۵ لیوان آب زمان دهید تا با هم بپزند و بعد از گذشت ۱ ساعت از پخت حبوبات، سبزی و برنج پخته شده را به حبوبات اضافه کنید.

مرحله ششم: گوشت

در آخر گوشت قلقلی ها را در قابلمه آش سبزی شیرازی بریزید و کمی مخلفات آش را با کمک ملاقه زیر و رو کنید.

مرحله هفتم: آماده سازی تزئینات

برای تزئین آش سبزی شیرازی از ترخون خشک به همراه پیاز داغ استفاده می شود. ترخون را در مقداری روغن در یک ظرف بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. کمی تفت دهید تا عطر ترخون بلند شود و سپس از روی حرارت بردارید. در یک ظرف دیگر پیاز را به صورت خلالی خورد کرده و در روغن سرخ کنید و مقداری زردچوبه بزنید تا رنگ پیاز خوش رنگ تر شود.

مرحله هشتم: پایان کار

آش سبزی شیرازی بعد از گذشت ۲ ساعت آماده سرو می باشد. در ظرف مورد نظر کشیده و به همراه ترخون داغ و پیاز داغ، آش سبزی شیرازی را تزئین کرده و نوش جان فرمائید.

فوت و فن های دستور پخت آش سبزی شیرازی

  1. می توانید در تهیه آش سبزی شیرازی از گوشت دنده گوسفندی هم استفاده نمائید.
  2. حبوبات و برنج را حتما ۱ شب جلوتر خیس نمائید.
  3. می توانید آش سبزی شیرازی را به همراه چاشنی سرکه و آب لیمو سرو نمائید.

همچنین ببینید

از
3
دیدگاه

  • علی ۴ ماه پیش

    این آش سبزی نیست. کوفته قلقل؟!! آقا آبروریزی نکنید.

    پاسخ