طرز تهیه حلیم شیر خوشمزه اصفهان با گندم پوست کنده و گوشت

طرز تهیه حلیم شیر

 

یکی از حلیم های سنتی ایرانی می باشد که اصالت این حلیم برای استان اصفهان است و مانند دیگر غذاها در همه جای ایران تهیه می شود زیرا بسیار خوشمزه و مقوی است. شما به دلخواه می توانید حلیم را با گوشت یا مرغ یا گوشت بوقلمون تهیه کنید. حلیم گزینه خوبی برای یک صبحانه کامل یا مناسب برای ماه مبارک رمضان می باشد. حلیم سرشار از روی، منیزیم، آهن، کلسیم می باشد که برای سلامت قلب و برای کاهش کلسترول بدن و کاهش احتمال لخته شدن خون را دارد شما می توانید این حلیم خوشمزه را با شیر کم چرب یا پر چرب تهیه کنید. امروز در پارسی دی حلیم شیر با گندم و گوشت را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گندم پوست کنده۲۰۰ گرم
گوشت گردن پخته شده۱۵۰ گرم
شیر۲ پیمانه
کره۲۵ گرم
پیاز۲ عدد
چوب دارچین۲ تکه
نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه حلیم شیر با گوشت

مرحله اول: پخت گوشت

ابتدا پیاز ها را خرد کنید و داخل قابلمه کمی تفت دهید سپس گوشت را اضافه کنید و کمی گوشت را تفت داده تا گوشت تغییر رنگ دهد سپس روی آن چند لیوان آب راه به همراه ۱ تکه چوب دارچین بریزید و بگذارید تا گوشت خوب پخته و نرم شود سپس از قابلمه خارج کنید و ریش ریش کنید.آب گوشت را از صافی رد کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: آماده سازی گندم

گندم را از شب قبل یا ۸ ساعت قبل خیس کنید و در طول این مدت چندین بار آبش را تعویض کنید تا پخت بهتری داشته باشد سپس به همراه چند لیوان آب روی حرارت قرار دهید اجازه دهید تا گندم نرم شود در ابتدا حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاد و کف روی گندم را بگیرید دقت کنید اصلا گندم را هم نزنید وگرنه مجبور می شوید تا آخر مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله سوم: افزودن شیر

در اواسط پخت حلیم آب گوشت صاف شده را اضافه کنید و در انتها پخت گندم وقتی نرم شد شیر را اضافه کنید و بعد از چند دقیقه از روی حرارت بردارید سپس مخلوط بدست امده را داخل مخلوط کن یا غذاساز ریخته و دستگاه را روشن کنید تا مواد به خوبی میکس و پوره شوند.

مرحله چهارم: پخت حلیم

گندم پوره شده را از صافی رد کنید تا پوست گندم جدا شود سپس مخلوط صاف شده را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید و به آن گوشت ریش ریش شده ۱ تکه چوب دارچین و نمک و کره را اضافه کنید و بگذارید روی حرارت ملایم به مدت ۳۰ دقیقه تا حلیم جا افتاده شود بهتر است برای کشدار شدن حلیم هر از چندگاهی حلیم را هم بزنید حلیم شیر ما آماده شده است آن را داخل کاسه ریخته و به همراه کره و کنجد و دارچین تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه حلیم شیر با گوشت

  1. بسته به سلیقه خود می توانید حلیم شیر را با نمک یا شکر سرو کنید.
  2. رمز و فوت و فن یک حلیم خوب زمان زیاد و حرارت کم برای پخت حلیم است.
  3. می توانید برای تزئین از کمی خامه استفاده کنید.
  4. می توانید بجای گوشت از بوقلمون یا مرغ استفاده کنید.
  5. حتما شیر باید سرد باشد.
  6. حلیم پس از سرد شدن سفت تر خواهد شد.

همچنین ببینید  

طرز تهیه حلیم شیر خوشمزه اصفهان با گندم پوست کنده و گوشت
4 (80%) 13 votes

  • حسین ۲ سال پیش

    سپاس‌گزارم

    پاسخ