طرز تهیه سیر قلیه گیلانی خوشمزه و مجلسی با مرغ به روش محلی

طرز تهیه سیر قلیه

 

یکی از غذاهای بسیار قدیمی و نوستالژیک گیلانی می باشد که اگر با سیر محلی تهیه شود بسیار خوش طعم می شود. اگر طعم سیر را دوست دارید به شدت عاشق سیر قلیه خواهید شد. این غذا به شدت مقوی و پر خواص است. از خواص سیر می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی، کاهش فشار خون، کمک به داشتن عمر طولانی، پیشگیری از آلزایمر اشاره کرد. سیر قیله را همراه با برنج ایرانی و ترشی میل کنید که فوق العاده خوشمزه می باشد. امروز در پارسی دی سیر قلیه با مرغ را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

برگ سیر۵۰۰ گرم
لپه۱/۲ لیوان
سینه مرغ یا ران مرغ۱ عدد
تخم مرغ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه سیر قلیه

مرحله اول : سرخ کردن برگ سیر

ابتدا سیر را پاک کنید و برگ های آن را جدا کنید و ریز خرد کنید و چندین بار بشورید تا تمیز شود سپس آبکشی کنید کمی که خشک شد داخل تابه با مقداری روغن برگ های سیر را سرخ کنید تا رنگ آن تغییر کند.

مرحله دوم : پخت لپه

لپه را از چند ساعت قبل خیس کنید سپس آن را جداگانه نیم پز کنید و کف رویش را بگیرید این کار باعث می شود بوی نامطبوع لپه از بین برود.

مرحله سوم : تفت دادن مرغ

داخل ظرف مورد نظر کمی روغن ریخته تا داغ شود سپس مرغ را افزوده و کمی سرخ می کنیم تا تغییر رنگ دهد سپس برگ های سیر سرخ شده را همراه با نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کرده و هم بزنید در انتها ۲ لیوان آبجوش ریخته تا روی مرغ ها را بگیرید سپس اجازه دهید تا مرغ پخته شود.

مرحله چهارم : افزودن لپه

بعد از گذشت ۱ ساعت از زمان پخت مرغ لپه های نیم پز شده را به مرغ اضافه می کنیم و درب قابلمه را بگذارید تا لپه ها با مرغ نیز پخته شود.

مرحله پنجم : افزودن تخم مرغ

بعد از پخت لپه و مرغ نوبت اضافه کردن تخم مرغ است. تخم مرغ ها را می توانید مستقیم داخل سیر قلیه بشکنید یا در ظرفی جداگانه تخم مرغ را هم بزنید و به خورش سیر قلیه اضافه کنید و هم بزنید هر کدام روش را بنا به سلیقه و ذائقه خود انجام دهید سپس اجازه دهید تا تخم مرغ ها پخته شوند بعد از اینکه تخم مرغ ها سفت شدند از روی حرارت بر می داریم در ظرف سرو ریخته یا با همان ظرف سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت سیر قلیه

  1. هر از چند گاهی سیر قلیه را هم بزنید تا ته نگیرد.
  2. می توانید لپه را حذف کنید ولی طعم و مزه سیر قلیه با لپه بسیار دلچسب است.
  3. حتما لپه را همیشه جداگانه نیم پز کنید سپس به خورشت ها اضافه کنید این کار در کیفیت نهایی تاثیر دارد.
  4. به دلخواه می توانید از چاشنی ها آبلیمو یا آبغوره در انتهای پخت اضافه کنید.
  5. می توانید از هر جایی مرغ که دوست دارید استفاده کنید یا در بعضی رسپی محلی از خروس نیز استفاده می کنند.
  6. آب سیر قلیه نباید زیاد باشد پس بگذارید تا غلیظ شود.

همچنین ببینید 

از
15
دیدگاه

  • نرگس ۲ سال پیش

    عالی ممنونم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      نوش جان

      پاسخ