طرز تهیه آش رشته نذری خوشمزه برای 100 نفر و نکات مهم آش رشته نذری

دستور پخت آش رشته نذری خوشمزه برای 100 نفر

 

یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین آش های ایرانی است که قدمتی طولانی دارد. در ایران بیش از ۴۰۰ نوع آش وجود دارد و در این میان معروف ترین آش، همین آش رشته است. در اغلب مناسبت ها از جمله ماه رمضان و ماه محرم آش رشته به عنوان نذری تهیه می شود. در این دستور پخت از وبسایت آموزش آشپزی پارسی دی سعی کردیم تا طرز تهیه آش رشته نذری خوشمزه برای ۱۰۰ نفر را توضیح دهیم تا بتوانید در مراسم عزاداری و به عنوان نذری تهیه نمایید.

مواد لازم

نخودیک کیلوگرم
لوبیا چیتیدو کیلوگرم
عدسسه کیلوگرم
ماشیک کیلوگرم
سبزی آشده کیلوگرم
پیاز داغدو کیلوگرم
سیرداغدو کیلوگرم
رشته آشده کیلوگرم
کشکیک کیلوگرم
آردنیم کیلوگرم
نعناعنیم کیلوگرم
نمک و فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش رشته نذری خوشمزه

مرحله ۱

برای درست کردن آش نذری حتما از شب قبل حبوبات را به طور جداگانه در آب خیس کنید و در این مدت ۲ تا ۳ مرتبه آب آن را عوض کنید.

مرحله ۲

یک دیگ را تا نیمه از آب پر کرده و بر روی شعله گاز قرار دهید تا بجوشد. توجه کنید که ظرفی که برای تهیه آش رشته انتخاب می کنید، باید از حجم مواد اولیه تان بیشتر باشد. حرارتی که برای آش رشته در نظر گرفتید، باید تند و مستقیم باشد تا مانع از شل و آبکی شدن آش شود.

مرحله ۳

اکنون به آب در حال جوش حبوبات را اضافه کنید. پس از اضافه کردن حبوبات آب از حالت جوشیدن خارج می شود. بنابراین درب قابلمه را ببندید تا مجددا آب شروع به جوشیدن کند. توجه کنید که آب خیس خورده حبوبات را نباید به آش اضافه کنید. این کار باعث تیره شدن رنگ آش خواهد شد.

مرحله ۴

اکنون در یک ماهیتابه سرد ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن بریزید. کمی از پیازها، سیر سرخ شده و نعناع را به ظرف اضافه کرده و بقیه را برای تزئین نگه دارید. به این مخلوط آرد و ادویه نیز اضافه کنید.

مرحله ۵

به مدت دو دقیقه این مخلوط را بر روی حرارت هم بزنید تا بوی خامی آرد گرفته شود.

مرحله ۶

هنگامی که دیگ مجددا به جوش آمد، کمی نمک در آب ریخته و سپس سبزی آش را به آن اضافه کنید. نمک اضافه کردن قبل از سبزی آش مانع از رنگ پس دادن سبزی به آب آش می شود.

مرحله ۷

کمی از مواد موجود در ماهیتابه را نیز به دیگ اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. این ترکیب را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی شعله حرارت دهید.

مرحله ۸

وقتی که آش کاملا جا افتاد، رشته آش را به آن اضافه کنید. برای پخت رشته آش ۲۰ دقیقه زمان کافی است.

مرحله ۹

اکنون آش رشته نذری خوشمزه آماده شده است و می توانید باقی مانده ترکیب آرد و پیازداغ را به آش رشته اضافه کنید و آن را از روی شعله گاز بردارید.

نکته مهم

در اضافه کردن نعناع داغ به آش زیاده روی نکنید، ریختن میزان زیادی نعناع در آش می تواند طعم آش را تلخ کند.
آش رشته یک غذای خوشمزه و لذیذ است که در ایام عزاداری به شکل نذری نیز تهیه می شود. در این دستور پخت نذری سعی کردیم تا نکات و طرز تهیه آش رشته را به طور کامل توضیح دهیم. امیدواریم که از این دستور تهیه لذت برده باشید و حتما این آش را تهیه کنید.

از
17
دیدگاه