طرز تهیه ترشی سپستون سبز و خوشمزه و مقوی بدون هسته + فیلم

دستور تهیه ترشی سپستون

طرز تهیه ترشی سپستون

 

ترشی سپستون یا پوهیل، لمپک، انوبه از جمله اسم های هستند که این میوه گرمسیری دارد که بیشتر این میوه در سواحل جنوب خلیج فارس در جنوب کشور رویش پیدا کند. این گیاه از تیره گل گاوزبان دارای گل سفید خوشه ی معطر است که میوه آن به صورت خوشه انگور بیضی شکل و زرد رنگ است. این درخت گرمسیری برای رویش نیاز به آب زیاد ندارد و هوا رطوبت  موجود در این مناطق به رشد آن نیز کمک می کند. اما خواص این میوه دارویی بسیار بالاست و شما می توانید به صورت خام یا خشک شده مصرف کنید و یا ترشی آن را تهیه کنید. این میوه برای کسانی که بیماری کلیه و دستگاه تنفس بسیار مفید است. گذاشتن این میوه در دهان و مکیدن و نوشیدن جوشانده و گلو را نرم می کند. امروز در پارسی دی طرز تهیه ترشی سپستون سبز به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه ترشی سپستون سبز و خوشمزه

  • سپستون ۱ کیلوگرم
  • سرکه ۲ پیمانه
  • فلفل عنابی ۲ پیمانه
  • نمک ۲ ق غذا خوری
  • تخم گشنیز نیم کوب شده ۲ ق غذا خوری
  • سیر ۴ حبه
  • سیاهدانه ۱ ق غذا خوری

طرز تهیه ترشی سپستون سبز و خوشمزه بدون هسته

مرحله اول: آماده سازی سپستون

ابتدا باید سپستون ها را عطاری یا میوه فورشی ها تهیه کنید که به اسم های دیگر همان طور که در ابتدا نیز گفته شد می شناسند. سپس آن را از شاخه جدا کنید و خوب چندین بار بشورید زیرا قرار دهید با همان پوست سبز ترشی تهیه شود پس در شستن دقت بیشتری کنید.

مرحله دوم: جوشاندن سپستون

در ادامه داخل یک قابلمه آب و نمک بریزید و سپستون ها را داخل آن بریزید و برای ۳ دقیقه بجوشانید تا ماده لزج آن خارج شود و بعد آبکش کنید و روی آن آب سرد بریزید و صبر کنید آب اضافی خارج شود و بعد روی یک دستمال نخی قرار دهید و بگذارید تا کاملا خشک شود.

مرحله سوم: تهیه ترشی سپستون

داخل هاون تخم گشنیز و نمک و فلفل سیاه را بریزید و کمی بکوبید تا عطر تخم گشنیز خارج شود. سیر ها را پوست بگیرید و نیازی به خرد کردن نیست. داخل یک کاسه سپستون ها را به همراه تخم گشنیز و سیر و فلفل عنابی بریزید و  مخلوط کنید و هم بزنید و بعد سرکه را اضافه کنید و داخل شیشه تمیز ریخته شود و برای ۲ هفته در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا ترشی برسد و بعد مصرف کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه ترشی سپستون سبز و بدون هسته در خانه

  1. می توانید از فلفل تند معمولی استفاده کنید.
  2. می توانید از سرکه سفید یا قرمز و یا سرکه خانگی استفاده کنید.
  3. به دلخواه می توانید از ادویه ترشی استفاده کنید تا طعم بهتری داشته باشد.
  4. میزان نمک ترشی را اندازه کنید و اگر نیازی بود نمک بیشتری اضافه کنید.

همچنین ببینید

از
4
دیدگاه