طرز تهیه سیر ترشی فوری خانگی خوشمزه و مجلسی در منزل

طرز تهیه سیر ترشی

یکی از انواع ترشی های خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که در تمام فصل های سال تهیه و در کنار غذا سرو می شود. سیر ترشی علاوه بر طعم خوبی که دارد برای سلامتی بدن نیز بسیار مفید است. سیر ترشی یکی از خوشمزه ترین و اصیل ترین ترشی های ایرانی است که هرچقدر از زمان گذاشتن سیر ترشی بگذرد مرغوب تر خواهد شد که گفته می شود سیرترشی هفت ساله از مرغوب ترین سیر ترشی ها می باشد در ایام بهار و تابستان که سیر تازه به بازار می آید بهتر است تهیه و به راحتی این ترشی را تهیه کنید و برای سال ها داشته باشید. با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید یک شیشه سیر ترشی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری سیر ترشی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش طرز تهیه سیر ترشی با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

سیر۵۰۰ گرم
ترخون۲  شاخه
فلفل سبز۴ عدد
نمکبه مقدار لازم
سرکه خرمابه مقدار لازم

طرز تهیه سیر ترشی

1مرحله اول: آماده سازی سیر

برای تهیه سیر ترشی ابتدا ساقه های سیرها را با چاقو می بریم و تمیز آنها را می شوییم و در صافی قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد در سینی با فاصله سیر ها را می چینیم و اجازه می دهیم تا کاملا خشک شوند و رطوبتی در آن ها باقی نماند.البته می توانید روی یک حوله تمیز و خشک نیز سیرها را بچینید تا اگر هنوز رطوبتی در آن ها باقی مانده است از بین برود،دلیل خشک بودن سیرها این است که رطوبت باعث کپک زدن ترشی می شود.

2مرحله اول: مزه دار کردن مرغ

فلفل سبزها را می شوییم و خشک می کنیم و ترخون را نیز می شوییم و روی پارچه ای قرار می دهیم تا زودتر خشک شود. سپس سیرها که خشک شدند در شیشه ای می ریزیم و لابه لای سیرها ترخون و فلفل قرار می دهیم و کمی نمک روی سیرها می پاشیم و سرکه روی آن ها می ریزیم تا جایکه کاملا روی سیرها را بپوشاند.

3مرحله سوم: جوشاندن

آن وقت یک قابلمه (که شیشه سیر در آن قرار بگیرد) را پر از آب می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زود به جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب درب شیشه سیر ترشی را محکم می بندیم تا هوا در آن نفوذ نکند و شیشه ترشی را بر عکس داخل قابلمه آب جوش قرار می دهیم تا به مدت ۱۰ دقیقه در آب در حال جوش بماند و بعد بیرون می آوریم این کار برای طولانی تر شدن مدت سالم ماندن سیر ترشی صورت می گیرد.

4مرحله چهارم: تهیه سیر ترشی فوری

پس از خارج کردن شیشه از داخل آب جوش،در جای خشک و خنک به مدت حداقل ۱ سال نگهداری می کنیم تا خوب جابیافتد و بعد مصرف می کنیم.اما اگر می خواهید سیر ترشی را زود آماده و مصرف کنید باید سرکه را در قابلمه ای بریزید و بجوشد و سیرها را اضافه کنید تا کمی نرم شوند و بعد بگذارید تا خنک شود و در شیشه بریزید و فلفل و ترخون را داخل شیشه بریزید و درب شیشه را ببندید و به مدت ۲ الی ۳ روز بعد می توانید از ترشی استفاده کنید.نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه سیرترشی

  1. سیر باید حتما تازه باشد.
  2. ۱ ق غذا خوری شیره انگور می توانید در هر شیشه بریزید تا مزه و طعم خوبی به سیرترشی بدهد.
  3. بعضی از سرکه ها باعث سبز شدن سیر ترشی می شود اشکال ندارد در طول مدت که سیر ترشی جا افتاده شود این مشکل برطرف می شود.
  4. درب ظرف سیر ترشی اصلا نباید فلزی باشد وگرنه می پوسد و داخل ترشی ریخته می شود.
  5. اما دو نکته مهم مکان نگهداری سیر هست که حتما باید در جای خشک و خنک نگهداری شود و در معرض نور آفتاب قرار نگیرد و اینکه شیشه سیر ترشی باید خشک و تمیز باشد.
  6. به اندازه یک گردو می توانید نبات داخل شیشه های سیرترشی بریزید این کار باعث گرفتن تیزی سرکه می شود.
  7. به مواد گفته شده می توانید ۱/۲ پیمانه شیره انگور یا شیره خرما اضافه کنید.
  8. در انتها نمک سیر ترشی را اندازه کنید و باب سلیقه خود تهیه کنید.
  9. بهتر است از سرکه طبیعی خانگی استفاده شود.
  10. می توانید به جای سرکه انگور یا خرما از سرکه سیب نیز استفاده کنید.
  11. در صورت تمایل می توانید کمی رب انار به سیر ترشی اضافه کنید.
  12. دقت کنید برای هر ۱ کیلو سیر شما به ۱ لیتر سرکه و ۳ ق غذا خوری نمک احتیاج دارید.
  13. افزودن ترخونه به سیرترشی اختیاری می باشد و قابل حذف است.
  14. اگر سیر ترشی مقابل آفتاب باشد سیر ترشی شما پخته و نرم و به مرور زمان شیرین می شود.

همچنین ببینید

از
71
دیدگاه
source : nazy.1212