طرز تهیه ترشی گل کلم خانگی و خوشمزه با هویج و فلفل در منزل

طرز تهیه ترشی گل کلم با آب گوج و زردچوبه , دستور ترشی گل کلم مخلوط قرمز زرد , xvc jidi jvad g gl

 

یکی از انواع ترشی های سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که مانند دیگر ترشی ها در فصل پاییز یا زمستان تهیه می شود. ماده اصلی این ترشی گل کلم است ولی مواد دیگر آن در شهرهای مختلف کشور متفاوت هستند.

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید یک شیشه بزرگ ترشی گل کلم تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری ترشی گل کلم تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش طرز تهیه ترشی گل کلم با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

هویج۵۰۰ گرم
فلفل سبز تند۵ عدد
سرکهبه اندازه کافی
گل کلم متوسط۱ عدد
سیب ترشی۵۰۰ گرم
نمک ، گلپر و ترخونبه اندازه کافی

طرز تهیه ترشی گل کلم

برای تهیه ترشی گل کلم ابتدا گل کلم را می شوییم سپس در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود. در مرحله بعد ترخون را پاک می کنیم و پس از شستشو آبکشی می کنیم و می گذاریم تا آب اضافه آن خارج شود.

در ادامه هویج ها را پوست می گیریم و به صورت حلقه ای خرد می کنیم و در یک ظرف مناسب می ریزیم. سیب ترشی ها را نیز پوست می گیریم و متناسب با اندازه هویج ها به صورت یکدست خرد می کنیم و به هویج ها اضافه می کنیم.

در مرحله بعد گل کلم را نیز متناسب با اندازه هویج و سیب ترشی خرد می کنیم سپس به ظرف مواد خرد شده می افزاییم. اندازه مواد خرد شده در ظاهر زیبای ترشی بسیار تاثیر دارد پس سعی می کنیم تا اندازه ها با هم تناسب داشته باشند.

در مرحله بعدی ترخون تازه را روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد می کنیم و روی مواد ترشی می ریزیم.در صورتی که ترخون تازه در دسترس ندارید می توانید از ترخون خشک شده نیز استفاده کنید به این صورت که با دست آنها را خرد تر کنید

و روی مواد ترشی بریزید. گلپر را نیز در مرحله آخر روی مواد ترشی می پاشیم و مواد ترشی را با هم به خوبی مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. شیشه ای که ترشی را در آن می خواهیم بریزیم را چک می کنیم تا کاملا خشک باشد

و کم کم مواد ترشی را در شیشه می ریزیم و لابه لای هر ملاقه ترشی که می ریزیم فلفل سبز تند نیز قرار می دهیم.اندازه دوبند انگشت روی شیشه را خالی می گذاریم برای اضافه کردن سرکه ترشی مان. سرکه و نمک را با هم مخلوط می کنیم

و داخل شیشه ترشی می ریزیم به مقداری که روی مواد را سرکه بگیرد و درب شیشه را محکم می بندیم و در جای مناسب که خنک باشد حدودا ۱۵ روز آن را نگهداری می کنیم و بعد مصرف می کنیم. می توانید برای طعم یا رنگ متفاوت ترشی از لبو نیز استفاده کنید که ترشی قرمزی خواهید داشت.

همچنین می توانید این ترشی را آماده طی ۲ ساعت داشته باشید به این شکل که مواد ترشی را با سرکه مخلوط کنید و در قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا با هم بپزند.(البته نگذارید کاملا مواد نرم شوند کمی که دندان گیر بود از روی حرارت بر دارید)

طرز تهیه ترشی گل کلم خانگی و خوشمزه با هویج و فلفل در منزل
3.8 (76.37%) 623 votes