طرز تهیه آش سیرابی ساده و خوشمزه با جو و نخود

طرز تهیه آش سیرابی

 

یکی از آش های سنتی ایرانی می باشد که بیشتر در اصفهان، یزد، اراک و ملایر تهیه می شود و بسیار خوشمزه می باشد در هر استان با یک سری تفاوت ها تهیه می شود بعضی آش سیرابی را بدون سبزی تهیه می کنند و عده ای از سبزی آش نیز برای تهیه این آش استفاده می کنند. برای تهیه آش سیرابی با جو به روش اصفهانی یا اراکی شما باید برای حدود ۸ نفر یک عدد سیرابی را تهیه کنید این آش بسیار مقوی می باشد زیرا به دلیل وجود سیرابی منبع بسیار خوبی از ویتامین های کم چرب، همراه داشتن کلسیم، بسیار مفید برای رشد کودکان، درمان کم خونی، تقویت و درمان ریزش مو، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهترین در تقویت معده و روده می باشد. امروز در پارسی دی طرز پخت آش سیرابی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

سیرابی۱ دست کوچک
نخود۱ پیمانه
لوبیا چیتی۱ پیمانه
جو پوست کنده۲ پیمانه
عدس۱ پیمانه
پیاز۲ عدد
سیر۲ حبه
کشک۱ پیمانه
نعنا خشک۱ ق غذاخوری
پیاز داغبه مقدار لازم
چوب دارچین۱ تکه
نمک، زردچوبه، پودر سیر، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش سیرابی بدون سبزی

مرحله اول : آماده سازی مواد آش سیرابی

در ابتدا باید از شب قبل تمام حبوبات آش را را خیس کنید و چندین بار آب آن را تعویض کنید تا نفخش گرفته شود و هم زودتر پخته شود. سیرابی را با دقت پاک کنید و بشورید و با چاقو آن را خرد کنید.

مرحله دوم : پخت سیرابی

سیرابی را به همراه ۱ عدد پیاز و دو حبه سیر و یک تکه چوب دارچین داخل قابلمه ریخته و آب روی آن ریخته و اجازه دهید سیرابی پخته شود این مرحله ممکن است ۴ الی ۵ ساعت طول بکشد شما می توانید برای سهولت و سریع تر شدن مراحل یک عدد سیرابی پخته شده را نیز تهیه کنید.

مرحله سوم : پخت حبوبات

حبوبات را بعد از خسیاندن آبکش کنید. لوبیا و نخود را داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا پخته و نرم شود و سپس جو را نیز با مقداری آب داخل یک قابلمه دیگر ریخته و بگذارید تا پخته و نرم شوند. عدس را نیز به جو اضافه کنید تا پخته شود.

مرحله چهارم : پخت آش سیرابی

لوبیا و نخود را بعد از پخته شدن به جو و عدس اضافه کنید سپس سیرابی را صاف کنید و به همراه کمی آب آن به و تکه های سیرابی به مواد اش اضافه کنید و حرارت را کم کنید تا آش سیرابی جا بیفتد در این فاصله داخل یک تابه پیاز را شسته و خلالی خرد کنید و داخل تابه با مقداری روغن و زردچوبه و پودر سیر تفت دهید تا طلایی سپس در ادامه به آن نعنا خشک اضافه کنید.

مرحله پنجم : تهیه آش سیرابی

مخلوط پیاز داغ و نعنا داغ را به آش اضافه کنید و خوب مخلوط کنید سپس فلفل سیاه و کشک را به آش اضافه کنید و هم بزنید و طعم آش سیرابی را چشیده و اگر نیاز بود کمی نمک اضافه کنید سپس اجازه دهید به مدت نیم ساعت آش جا افتاده و طعم دار شود در حین پخت چند باری هم بزنید زیرا به واسطه داشتن جو احتمال ته گرفتن آش سیرابی وجود دارد در انتها آش را داخل کاسه کشیده و به دلخواه تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه سیرابی

  1. به دلخواه می توانید در آش سیرابی سبزی آش یا ترخینه اضافه کنید.
  2. برای اینکه زودتر آش سیرابی پخته شود می توانید از زودپز استفاده کنید.
  3. برای خوشمزه تر شدن آش سیرابی می توانید در  اواسط پخت کمی روغن کنجد یا زیتون اضافه کنید.
  4. مقادیر گفته شده برای تهیه آش سیرابی برای ۶ الی ۷ نفر مناسب است.

همچنین ببینید 

طرز تهیه آش سیرابی ساده و خوشمزه با جو و نخود
2.6 (52%) 5 votes