طرز تهیه آش آلبالو تبریزی مجلسی و دلچسب به سبک سنتی

طرز تهیه آش آلبالو

 

یکی از انواع آش های سنتی و دارای طعم و مزه فوق العاده می باشد به ویژه برای کسانی که عاشق مزه آلبالو هستند. اصالت این آش برای تبریز است. قطعا از طعم این آش لذت می برن .و می توانید این آش جذاب را در زمستان های سرد درست کنید که آش داغ با هوای سرد واقعا لذت بخش است. ای آش به دلیل وجود آلبالو دارای خواص عالی مانند درمان دیابت و فشار خون و کمک به درمان کبد چرب می باشد. آش برای پیشگیری از سرما خوردگی مفید است و پروتئین مورد نیاز بدن را تکمیل می کند. می توانید این آش را برای عصرانه و در مهمانی های خود تهیه کنید. امروز قصد داریم در پارسی دی طرز تهیه آش آلبالو را به شما آموزش دهیم با ما همراه باشید.

مواد لازم

آلبالو بدون هسته۲ پیمانه
برنج۱/۲ پیمانه
عدس۱ پیمانه
لپه۱/۲ پیمانه
پیاز۱ عدد
لوبیا چیتی۱/۲ پیمانه
آرد برنج۲ ق غذا خوری
پیاز داغ، نعناع داغ، سیر داغبه مقدار لازم
سبزی آش (شامل تره، جعفری، اسفناج و شوید)۵۰۰ گرم

طرز تهیه آش آلبالو با گوشت قلقلی

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا حبوبات را به جز عدس بشورید تا خاک آن ها گرفته شود و پاک کنید و از شب قبل خیس کنید. برنج را با آب و نمک خیس کنید. سبزی آش را بشورید و آن ها را روی تخته برش ریز خرد کنید و بگذارید تا آب آن گرفته شود. در صورت نداشتن آلبالو آن ها را بشورید و آلبالو ها را با هسته گیر، هسته آن را خارج کنید. داخل قابلمه ای همه حبوبات را مقداری بپزید و آن ها را کنار بگذارید. می توانید حبوبات را با آش بپزید ولی این روش سریع تر آش پخته می شود. پیاز و سیر را بشورید و روی تخته برش آن ها را نگینی و ریز سرخ کنید در ۲ دقیقه آخر سرخ شدن به آن نعناع اضافه کنید تا با مواد مقداری تفت داده شود. مراقب باشید نعناع ها نسوزد.

مرحله دوم: آماده سازی آش

در قابلمه مناسب برنج ها را با ۵ لیوان آب بپزید و بعد از پخته سدن برنج سبزی های از قبل آماده شده را به برنج اضافه کنید و درب قابلمه را بردارید. در این هنگام در کاسه ای مناسب آرد برنج را با آب خنک هم بزنید تا آرد باز و رقیق شود. بعد از پخته شدن سبزی ها، حبوبات را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد باهم ترکیب شود و بپزد. بعد از مدتی آرد برنج از قبل آماده شده را به همراه آلبالو ها به مواد اضافه کنید و داخل قابلمه بریزید. هنگام ریختن آرد برنج به طور مداوم آش را هم بزنید تا آرد برنج و آش ته نگیرد.

مرحله سوم: سرو  آش

در این هنگام تا مواد پخته شود مقداری پیاز را داخل تابه سرخ کنید تا طلایی و سبک شود. سپس ادویه ها را که شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه می باشد به پیاز اضافه کنید و هم بزنید تا بوی عطر ادویه ها بلند شود. سپس آن ها را داخل آش بریزید و مواد را هم بزنید تا ادویه ها در همه جای آش پخش شود. بعد از جا افتاده شدن آش زیر شعله را خاموش کنید و آش را در ظرف مناسب سرو کنید و برای تزئین می توانید از کمی گوشت قلقی و پیاز داغ و نعناع داغ و سیر داغ با چند عدد آلبالو استفاده کنید.نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت آس آلبالو تازه و یخ زده

  1. می توانید حبوبات را از قبل بپزید و آماده کنید.
  2. می توانید به جای برنج از رشته آش استفاده کنید.
  3. می توانید برای آماده شدن سریع تر آش از سبزی خشک نیز استفاده کنید.
  4. اگر فصل آلبالو نبود، می توانید از آلبالو های فریرز شده استفاده کنید.
  5. اگر آش را ترش تر دوست دارید می توانید مقداری آبغوره به مواد اضافه کنید. ولی اگر ملس دوست دارید ۱ ق غذاخوری شکر اضافه کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه آش آلبالو تبریزی مجلسی و دلچسب به سبک سنتی
5 (100%) 1 votes