طرز تهیه آش اسفناج خوشمزه و مجلسی برای تقویت و سرماخوردگی

طرز تهیه آش اسفناج , دستور پخت آش اسفناج , آش اسفناج و عدس , ha hstkh

 

 

یکی از انواع آش های سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که بر خلاف دیگر آش های ایرانی در این آش از حبوباتی مثل نخود و لوبیا استفاده نمی شود ، البته در این آش مانند آش رشته از رشته آشی و کشک استفاده می شود.

این آش خوشمزه به دلیل وجود اسفناج فراوان منبع غنی از آهن است و مصرف آن به کسانی که مبتلا به فقر آهن مبتلا هستند توصیه می شود ، ضمن اینکه اینکه عدس موجود در آش اسفناج برای بالا بردن انرژی روزانه بدن بسیار مفید است.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر آش اسفناج تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری آش اسفناج تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی سنتی آش اسفناج با سایت پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

پیاز بزرگ۱ عدد
عدس۱.۵ پیمانه
کلم برگ۱.۵ پیمانه
اسفناج تازه۱ کیلوگرم
پیاز داغ۵ ق غذا خوری
سیر داغ۱ ق غذا خوری
نعناع داغ۱ ق غذا خوری
رشته آش و کشکبه مقدار لازم
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش اسفناج

ابتدا اسفناج ها را پاک می کنیم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد در خردکن یا روی تخته ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.سپس پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و نگینی خرد می کنیم

و در تابه ای بزرگ روغن می ریزیم و کمی که داغ شد پیازها را داخل روغن می ریزیم و تفت می دهیم تا نرم شوند و بعد اسفناج ها را داخل تابه می ریزیم و با پیاز تفت می دهیم و کمی زردچوبه روی مواد می ریزیم و مجددا تفت می دهیم.

عدس را می شوییم و آبکش می کنیم و به مواد داخل تابه می افزاییم و با هم مخلوط می کنیم و ۲ الی ۳ لیوان آب ،کمی نمک و فلفل سیاه داخل تابه می ریزیم و حرارت را ملایم می کنیم تا به مرور زمان خوب مواد بپزند.

سپس کلم برگ ها را می شوییم و در آبکش قرار می دهیم و زمانی که آب اضافه آن ها خارج شد روی تخته آن ها را خرد می کنیم و در قابلمه ای جداگانه می ریزیم و کمی آب روی آن ها می گیریم و می گذاریم تا آبپز و پخته شود.

بعد از آبپز شدن کلم ها آن ها را به تابه و مواد آش می افزاییم و ۳ قاشق از پیاز داغ را نیز به مواد اضافه می کنیم. پس از اینکه مواد آش منسجم شد و آش پخت رشته ها را داخل آش می ریزیم و اجازه می دهیم

تا رشته ها نرم و پخته شوند و بعد کشک را نیز اضافه می کنیم و آش را مخلوط می کنیم و صبر می کنیم تا آش جا بیافتد و بعد آش آماده شده را در کاسه ای بزرگ می کشیم و با پیاز داغ ،نعناع داغ و سیر داغ تزئین می کنیم.نوش جان

همچنین ببینید

طرز تهیه آش اسفناج خوشمزه و مجلسی برای تقویت و سرماخوردگی
3.2 (63.2%) 25 votes
source : arzoopaz