طرز تهیه نان قهوه ای خوشمزه با آرد گندم، شیره انگور و پودر کاکائو

طرز تهیه نان قهوه ای

 

یکی از انواع نان ها می باشد که بسیار خوشمزه و ساده است و برای کسانی که طعم ساده را دوست ندارد و یا دوست دارند در پخت نان های خود تنوع ایجاد کنند این دستور را دنبال کنند چون قرار است یک نان قهوه ای بسیار خوشمزه به همراه شیره انگور و یک نان بسیار سبک و خوشمزه تهیه کنیم. در تهیه این نان از دو نوع آرد استفاده می شود یکی آرد کامل یا همان آرد گندم که یکی از معروف ترین آردها می باشد و یکی آرد معمولی می باشد یا همان آرد شیرینی پزی است. برای تیره کردن این نان از پودر کاکائو استفاده می شود بسته به نوع و کیفیت پودر کاکائو میزان تیرگی آن کمتر و بیشتر می شود معمولا پودر کاکائو باز و فله رنگ تیره تری نسبت به مدل های بسته بندی دارند اما این نان را شما می توانید به همراه غذاهای خود و یا صبحانه و عصرانه میل کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان قهوه ای را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

شیر۱ و ۱/۴ پیمانه
آرد گندم۱ و ۳/۴ پیمانه
آرد سفید۲ و ۱/۴ پیمانه
شیره انگور۱/۴ پیمانه
پودر کاکائو بدون شکر۲ ق غذا خوری
روغن گیاهی یا روغن سبوس برنج۳ ق غذا خوری
آرد ذرت۲ ق غذا خوری
خمیرمایه فوری۱ ق چای خوری
نمک۱ ق چای خوری

طرز تهیه نان قهوه ای با آرد گندم، شیره انگور

مرحله اول: عمل آوری

برای تهیه این نان از خمیرمایه فوری استفاده شده است که اگر در دسترس دارید و از عمل آمدن آن مطمئن هستید به مواد خشک اضافه کنید ولی اگر در دسترس ندارید می توانید به همراه ۱/۴ پیمانه شیر ولرم خمیرمایه را عمل بیارید سپس استفاده کنید.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

در ادامه داخل یک کاسه بزرگ آرد گندم و آرد سفید و آرد ذرت و نمک و خمیرمایه فوری و پودر کاکائو را بریزید و هم بزنید حالا باید شیر ولرم و شیره انگور و روغن را اضافه کنید حالا همه مواد را با هم مخلوط کنید و هم بزنید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

در ادامه خمیر را شروع به ورز دادن کنید تا نرم و لطیف شود و اگر خیلی خمیر چسبنده بود کمی آرد اضافه کنید و یا برای ورز دادن می توانید از استند میکسر استفاده کنید خمیر باید نرم باشد و تست پنجره را انجام دهید تا مطمئن شوید خمیر خوب ورز خورده برای تست مقداری از خمیر را با دو طرف دست بکشید، باید خمیر کاملا نازک و بدون پارگی باشد و مانند پنجره نور از آن رد شود حالا خمیر را مانند توپ کنید و داخل کاسه قرار دهید و برای ۱ ساعت تا زمانی که حجم آن دو برابر شود استراحت دهید.

مرحله چهارم: پخت نان قهوه ای

بعد از استراحت خمیر پف آن را بگیرید و به ۴ قسمت تقسیم کنید هر قسمت را روی سطح آردپاشی به شکل چانه دربیاورید شما می توانید با توجه به اندازه چانه های خود آن را داخل قالب لوف یا تست قرار دهید و با به صورت گل داخل یک قالب گرد و یا مانند نان باگت به صورت کشیده به آن حالت دهید سپس روی خمیر را بپوشانید و برای ۱ ساعت دیگر مجدد استراحت دهید سپس روی خمیر را کمی آرد ذرت بپاشید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۳۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا پخته شود نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت نان قهوه ای

  1. برای اینکه نان نرم تری داشته باشید یک کاسه آب جوش داخل فر قرار دهید تا با ایجاد رطوبت نان نرمتری داشته باشید.
  2. خمیر را بیش از اندازه آرد نزنید تا سفت شود.
  3. اما برای تهیه پودر کاکائو به این نکته توجه کنید اگر دوست دارید این نان را برای صبحانه و عصرانه میل کنید از پودر کاکائو معمولی استفاده کنید ولی اگر برای سرو با غذا می خواهید حتما از نوع بدون شکر استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه