طرز تهیه حلوا ضیابری خوشمزه و محلی گیلانی با گردو، هل و دارچین

طرز تهیه حلوا ضیابری

 

یکی از انواع حلواها می باشد که برای استان گیلان است قدمت این حلوا به ۵۰۰ سال پیش می رسد و گیلانی ها در روزهای نوروز این حلوا را تهیه می کنند در واقع یک نوع شیرینی سنتی گیلانی حساب می شود و بسیار متفاوت و خوشمزه است این حلوا به صورت لایه ای با خمیر تهیه می شود و در تالش برای سوغات و یا عزیزانی که از راه آمده باشند این حلوا ضیابری خوشمزه را تهیه می کنند. اما این حلوا در نواحی شاندرمن و ماسال نیز تهیه می شوند تهیه این حلوا کمی زمان بر است ولی نتیجه کار بسیار خوب و خوشمزه می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه حلوا ضیابری با گردو، هل و دارچین را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد برنج۱ و ۱/۴ پیمانه
شکر۱ پیمانه
آب۱/۲ پیمانه
جوهر لیمو یا آب لیموترش تازه۱/۴ ق چایخوری
کره ذوب شده۴ ق غذا خوری
گردو۱ پیمانه
زیره۱ ق غذا خوری
زنجبیل۱/۲ ق غذا خوری
هل و دارچین در صورت دلخواه۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه حلوا ضیابری گیلانی با گردو، هل و دارچین

مرحله اول: تفت دادن آرد

ابتدا آرد برنج را داخل یک تابه الک کنید و به مدت ۱۰ دقیقه خوب آرد تفت دهید تا بوی خامی آرد از بین برود ولی اصلا نباید تغییر رنگ دهد پس زمان سنج را کنار دست خود قرار دهید و روی حرارت ملایم تفت دهید سپس از روی حرارت برداشته و داخل یک کاسه بریزید.

مرحله دوم: تهیه شربت

برای تهیه شربت آب و شکر را با هم مخلوط کنید و داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید وقتی دانه های شکر حل شد آب لیموترش یا جوهر لیمو را اضافه کنید و با یک فرچه تمیز که به آبلیمو آغشته کردید مدام دور قابلمه را برنید تا شکرک نزند و مدام کف روی شربت را جدا کنید بعد از ۱۵ دقیقه کمی از شربت را با قاشق برداشته و صبر کنید تا خنک شود اگر بین دو دست نخ داد و حالت چسبندگی داشت یعنی شربت آماده شده است.

مرحله سوم: تهیه خمیر حلوا

در ادامه کره را روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود سپس دوغ روی کره را مدام بگیرید حالا کره و شربت و آرد برنج تفت داده شده را داخل کاسه ریخته و هر سه باید هم دما یعنی گرم باشند حالا آرد را داخل کاسه ریخته و کره و شربت را کم کم اضافه کنید تا آرد جمع شود سپس خمیر را خوب ورز دهید تا نرم و لطیف شود و بعد از خمیر چانه بگیرید.

مرحله چهارم: تهیه حلوا ضیابری

در ادامه گردوی خرد شده را داخل کاسه ریخته و زیره و زنجبیل و هل و دارچین و کمی آرد را کنار دست خود قرار دهید و روی سطح کار آرد بپاشید و روی هر چانه نیز کمی آرد ریخته و با وردنه به شکل مستطیل خمیر را باز کنید سپس روی خمیر کمی گردو و زنجبیل و هل و دارچین بریزید و حالا خمیر را ابتدا از دو طرف بعد از بالا و پایین تا زده تا شبیه مربع شود و همه خمیر را به این شکل آماده کنید و تزئین کنید نوش جان.

فوت و فن دستور تهیه حلوا ضیابری

  1. مهم ترین عامل این حلوا گرم بودن شربت و کره و آرد است اگر سرعت عمل کافی ندارید بهتر است همه مواد را خمیر نکنید و ابتدا چانه چانه خمیر را تهیه کنید و هر موقع احساس کردید شربت یا آرد یا کره سرد شدن کمی روی حرارت قرار دهید.
  2. می توانید به جای شربت از عسل رقیق شده با آب نیز استفاده کنید.
  3. مواد میانی سلیقه ای و قابل تغییر است.
  4. با مقادیر فوق ۸ عدد حلوا ضیابری خواهید داشت.

همچنین ببینید  

طرز تهیه حلوا ضیابری خوشمزه و محلی گیلانی با گردو، هل و دارچین
3.3 (66.67%) 3 votes