طرز تهیه پای شاتوت ساده و خوشمزه همراه با آموزش خمیر پای

طرز تهیه پای شاتوت

 

یکی از انواع خانواده پای می باشد که بسیار خوشمزه است و در ایران در فصل تیر ماه همزمان با رسیدن شاه توت خوشمزه این پای را می توانید تهیه کنید. شاتوت میوه ای است که می توانید انواع کیک و دسرها و شربت و مرباها را با آنها تهیه کنید و فوق العاده طعم و مزه بسیار خوبی دارد. این پای اما در تمام دنیا تهیه می شود و جزو دسرهای بین المللی می باشد که خوردن آن خالی از لطف نیست. شما برای تهیه این پای به یک قالب تارت به اندازه ۲۰ یا ۲۶ نیاز دارید و یا می توانید در قالب تارت های یک نفره نیز این پای خوشمزه را تهیه کنید و به واسطه داشتن شاتوت از خواصی همچون منبع خوبی از ویتامین C، رفع کم خونی، سلامت استخوان و انعقاد خون، فشار خون را کنترل و بیمارهای قلبی را کاهش می دهد. امروز در پارسی دی پای شاه توت ساده و خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر فونسه

آرد۲۵۰ گرم
زرده تخم مرغ۱ عدد
کره۱۱۵ گرم
شیر سرد۸۰ میلی لیتر
وانیل۱/۸ ق مرباخوری
پودر شکر۳۰ گرم
نمکنوک پر

مواد لازم برای مواد میانی 

شاتوت۴ پیمانه
نشاسته ذرت۴ ق غذا خوری
شکر۱/۲ پیمانه
آبلیمو۱ ق چای خوری
زست لیمونوک ق چای خوری
دارچین آسیاب شده۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه پای شاتوت ساده همراه با آموزش خمیر پای

مرحله اول: تهیه خمیر پای شاتوت

ابتدا برای تهیه این پای باید خمیر را آماده کنید برای این کار کره سرد را به همراه آرد و نمک و وانیل داخل کاسه بریزید و با چنگال خوب مواد را هم بزنید تا آرد دانه درشت تر شود و کره به خورد آرد برود برای سهولت در کار می توانید از غذاساز استفاده کنید تا خمیر سریع تر بدست بیاد بعد شکر دانه ریز را که از قبل با آسیاب مخلوط کردید اضافه کنید و کمی هم بزنید و بعد زرده تخم مرغ را اضافه کنید و در انتها باید شیر سرد را به تدریج اضافه کنید تا جایی که خمیر جمع شود بسته به آب خور خمیر شما ممکن است کمی بیشتر یا کمتر شیر بخواهید پس هر موقع خمیر جمع شد کافی می باشد کمی با نوک انگشت خمیر را جمع کنید و داخل نایلون قرار دهید و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید تا خمیر سرد شود.

مرحله دوم: تهیه مواد میانی

شاتوت را چندین بار خوب شسته و بگذارید تا کمی آب اضافی آن خارج شود. سپس شاتوت را به همراه شکر و نشاسته ذرت و آبلیمو و دارچین و زست لیمو داخل یک کاسه ریخته و بگذارید برای ۳۰ دقیقه در یخچال بماند.

مرحله سوم: تهیه پای

قالب تارت یا پای خود را با کره یا روغن خوب چرب کنید سپس خمیر را از یخچال خارج کنید و بین دو نایلون باز کنید و ۲/۳ آن را داخل قالب انداخته و داخل قالب را با مواد شاتوتی پر کنید. اگر شاتوت آب اضافی انداخته بهتر است بگیرید سپس مابقی خمیر را به صورت نوارهای طولی به عرض ۲ سانت باز کنید و روی خمیر قرار دهید.

مرحله چهارم: پخت پای شاه توت

در ادامه روی خمیر را با زرده رومال کنید و قالب را در پنجره وسط فر برقی ابتدا برای ۱۵ دقیقه اول با دمای ۲۰۰ درجه قرار داده سپس به ۱۸۰ کاهش داده و بگذارید ۴۵ دیگر پخته و طلایی شود و بعد از پخت، دور تا دور قالب را جدا و به راحتی از قالب خارج و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه پای شاه توت خوشمزه

  1. افزودن نشاسته ذرت آب اضافی شاتوت را به خودش جذب می کند و باعث می شود خمیر پای خوب پخته شود پس حذف نکنید.
  2. همه مواد خمیر فونسه باید سرد باشند.
  3. اگر نیاز بود خمیر را جمع کنید دستکش انداخته و با دستکش و نوک انگشتان این کار را انجام دهید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه پای شاتوت ساده و خوشمزه همراه با آموزش خمیر پای
5 (100%) 1 votes

  • شایا ۱ سال پیش

    عالی بود دستورتون

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      نوش جان

      پاسخ