طرز تهیه روغن جوشی کرمانی ساده و مجلسی با خمیر مایه فوری

طرز تهیه روغن جوشی

 

نان روغن جوشی یکی از نان های سنتی ایرانی می باشد که در همه جای ایران با نام های مختلف تهیه می شود اما بیشتر این نان برای استان کرمان است و این روغن جوشی با نام استان کرمان درآمیخته شده است. این نان بسیار خوشمزه و راحت می باشد و داخل روغن داغ سرخ می شود و با پنیر و سبزی بسیار خوشمزه و دلچسب است اما در خراسان نیز در مراسمات مذهبی این نان به همین اسم نیز تهیه می شود و برای خیرات طبخ و پخش می شود. امروز در پارسی دی روغن جوشی با خمیر مایه فوری را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

آرد گندم۴ پیمانه
آب۱ پیمانه
مایه خمیر فوری۱ ق غذا خوری
نمک۱/۵ ق چای خوری
زردچوبهکمی
کنجد۱/۲ ق غذا خوری
سیاه دانه۱/۲ ق غذا خوری
رازیانه۱/۲ ق غذا خوری
گلپر۱/۲ ق غذا خوری
زیره۱/۸ ق چای خوری
گل رنگ۱/۴ ق چای خوری

طرز تهیه نان روغن جوشی ساده با خمیر مایه

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

دقت کنید در این رسپی از خمیر مایه فوری استفاده شده است که نیازی به عمل آمدن ندارد پس اگر خمیرمایه شما فوری نیست ابتدا آن را با کمی آب ولرم عمل بیاورید سپس به دیگر مواد اضافه کنید خمیر مایه فوری را به همراه تمام ادویه ها و نمک داخل یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید.

مرحله دوم: تهیه خمیر

سپس آب ولرم را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا مواد و نمک به خوبی حل شود سپس به تدریج شروع به اضافه کردن آرد کنید باید در حدی آرد بریزید که خمیر وسط کاسه جمع شود اگر دقت کنید در مقدار آرد در مواد حدودی گفته شده است زیرا نوع آردها متفاوت است ممکن است کمتر یا بیشتر بخواهد.

مرحله سوم: استراحت خمیر

وقتی خمیر جمع شد آن را روی سطح کار آردپاشی بگذارید و به مدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید تا کاملا نرم و لطیف شود سپس به شکل یک توپ دربیاورید و داخل یک کاسه قرار دهید روی کاسه را سلفون بکشید و برای ۱ ساعت در جای گرم استراحت دهید تا خمیر حجم بگیرید و پف کند.

مرحله چهارم: سرخ کردن روغن جوشی

بعد از استراحت مواد پف آن را با مشت بگیرید سپس از مواد چانه گرفته و با وردنه به شکل گرد دربیاورید و به دلخواه روی آن را با چنگال شکل بزنید سپس داخل یک شیرجوش یا تابه روغن ریخته و نان های باز شده را داخل روغن داغ بریزید و سرخ کنید تا طلایی شود در انتها به دلخواه روی نان ها کمی دارچین و شکر بپاشید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت روغن جوشی کرمان

  1. همه ادویه را می توانید از عطاری تهیه کنید.
  2. بیش از اندازه آرد اضافه نکنید زیرا موقع پخت سفت می شود.
  3. حرارت باید کم باشد تا نان ها مغز پخت شوند.
  4. می توانید بعد از وردنه کشی کمی کنجد بپاشید.
  5. خمیر را با قاشق چوبی هم بزنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه روغن جوشی کرمانی ساده و مجلسی با خمیر مایه فوری
3.6 (72%) 5 votes