طرز تهیه دلمه پیاز ساده، خوشمزه و مجلسی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه دلمه پیاز

 

یکی از انواع دلمه ها می باشد که بسیار خوشمزه و خوش طعم می باشد و همان طور که از نامش مشخص است مواد دلمه داخل پیاز پیچیده می شود و پخته می شود می توانید این دلمه خوشمزه را در کنار دیگر غذاهای خود تهیه کنید. دلمه پیاز رقیب خیلی خوبی برای برای دلمه برگ مو و فلفل دلمه می باشد و علاوه بر آن خواص خوبی به واسطه داشتن پیاز دارد. شما می توانید مواد دلمه را به دلخواه خود کم و زیاد کنید و انواع سس یا چاشنی را برای تهیه دلمه پیاز استفاده کنید. امروز در پارسی دی دلمه پیاز را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

پیاز۳ عدد
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
لپه۱/۲ پیمانه
برنج نیم دانه یا بلغور۱ پیمانه
رب۲ ق غذا خوری
پیاز داغ۳ ق غذا خوری
سبزی دلمه۱/۲ پیمانه
شکر۲ ق غذا خوری
آببه مقدار لازم
سرکه سفید۱ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، گرد لیمو، کمی دارچینبه مقدار لازم

طرز تهیه دلمه پیاز خوشمزه

مرحله اول: آماده سازی مواد میانی

ابتدا لپه و برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید سپس لپه را با مقداری آب بگذارید تا نیم پز شود و کف روی آن را بگیرید. برنج را نیز به همراه کمی نمک بگذارید تا کمی پخته شود نیاز به له شدن نمی باشد.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت

پیاز داغ را به همراه کمی روغن داخل تابه بریزید کمی که گرم شده گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید سپس در ادامه کمی فلفل سیاه و نمک و گرد لیمو بزنید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.

مرحله سوم: تهیه مایه دلمه پیاز

در ادامه لپه نیم و پز و برنج و سبزی دلمه را اضافه کنید و خوب تفت دهید در انتها رب را اضافه کنید و تفت داده تا رب خوش رنگ شود سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا مواد دلمه کمی خنک شود.

مرحله چهارم: آماده سازی پیاز

ابتدا پیازها را پوست بگیرید و ریشه آن را بگیرید و یک برش عمیق از بالای پیاز تا انتهای آن بزنید تا در هنگام پخت لایه ها از هم باز شود سپس یک قابلمه حاوی آب را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاد سپس پیازها را داخل آب درحال جوش ریخته و برای ۱۵ دقیقه بگذارید تا پخته و نرم شود سپس به راحتی لایه ها را از هم جدا کنید.

مرحله پنجم: پخت دلمه پیاز

مواد دلمه را داخل لایه ها پیاز رول کنید سپس داخل یک قابلمه کمی رب و روغن را تفت دهید تا رب خوش رنگ شود سپس دلمه پیاز را داخل قابلمه کنار هم خوب بچینید سپس مقداری آب روی دلمه ها بریزید و یک بشقاب روی مواد قرار دهید تا در حین پخت باز نشود بگذارید به مدت ۲۵ دقیقه پخت شود در ادامه سرکه و شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی دلمه ها بریزید و بگذارید برای ۲۵ دقیقه دیگر چاشنی به خورد دلمه ها برود سپس از قابلمه خارج و با پیاز داغ و زرشک تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت دلمه پیاز

  1. بهتر است برای طعم بهتر بجای آب ریختن روی مواد یک استاک گوشت را داخل آب حل کنید و اضافه کنید.
  2. سبزی دلمه شامل: ترخون،گشنیز، مرزه و جعفری از هر کدام به مقدار مساوی خرد شده می باشد.
  3. می توانید برای چاشنی از رب انار یا آلوچه نیز استفاده کنید.
  4. دلمه ها روی حرارت ملایم پخته شود و اگر در حین پخت آب آن تمام شد می توانید آب اضافه کنید.

همچنین ببینید  

از
9
دیدگاه