طرز تهیه کدو مسما خوشمزه و لذیذ با گوشت و مرغ و دستوری ساده

طرز تهیه کدو مسما

 

یکی از انواع مسما ها در بین ایرانی ها می باشد که با کدو سبز تهیه می شود. کدو مسما از دسته خورش های بسیار خوشمزه است که می توانید هم با برنج و هم با نان سرو کنید این خورشت در بهار و تابستان بسیار مرسوم است و در پاییز بیشتر با کدو حلوایی تهیه می شود. مسما ها انواع مختلفی دارند و با بادمجان و انار و غوره تهیه می شوند. شما مانند دیگر خورشت های ایرانی بنا به ذائقه خود می توانید این خورش را با مرغ یا گوشت تهیه کنید. کدو سبز از خواص خوبی بهره مند است مانند افزایش متابولسیم بدن، کاهش قند خون، مفید برای بیماران دیابتی و مفید برای چربی سوزی و لاغری می باشد. امروز در پارسی دی کدو مسما با گوشت را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
کدو سبز۶ عدد
آبغوره۳ ق غذا خوری
رب۲ ق غذا خوری
گوجه فرنگی۲ عدد
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، ادویه کاری، زردچوبه، دارچینبه مقدار لازم

طرز تهیه کدو مسما

مرحله اول: آماده سازی کدو

ابتدا کدو ها را خوب بشورید و اگر پوست خوبی دارد می توانید پوستش را جدا نکنید و با همان پوست برش بزنید سپس داخل تابه با مقداری نمک سرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت

پیاز را که بهتر است از یک پیاز بزرگ استفاده کنید پوست گرفته و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه مورد نظر به همراه زردچوبه و روغن تفت داده تا سبک شود سپس در ادامه گوشت های خرد شده را اضافه کنید و به همراه فلفل سیاه و ادویه کاری و دارچین تفت دهید تا گوشت ها تغییر رنگ دهند.

مرحله سوم: پخت خورش کدو مسما

در ادامه رب را افزوده و به همراه گوشت تفت دهید تا رب خوش رنگ شود سپس چند لیوان آبجوش بریزید و اجازه دهید تا گوشت با حرارت کم پخته شود.

مرحله چهارم: افزودن کدو

وقتی گوشت کاملا پخته شد، گوجه ها را از وسط به دو نیم کنید و به همراه کدو های سرخ شده و زعفران و آبغوره را افزوده و در انتها نمک خورشت را اندازه کنید و در هنگام سرو کدو و گوجه را در یک سمت ظرف و گوشت را در سمت دیگر قرار داده و به همراه برنج سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کدو مسما

  1. بجای آبغوره از خود غوره تازه یا گردو لیمو می توانید استفاده کنید.
  2. بجای گوشت از مرغ نیز می توانید استفاده کنید.
  3. اگر تمایل دارید طعم کدو مسما ملس باشد ۱ ق غذا خوری شکر اضافه کنید.
  4. می توانید از لیمو عمانی یا گرد لیمو نیز استفاده کنید.
  5. بجای پودر دارچین از چوب آن می توانید استفاده کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه کدو مسما خوشمزه و لذیذ با گوشت و مرغ و دستوری ساده
3 (60%) 2 votes