طرز تهیه دمپخت مرغ خیلی خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه دمپخت مرغ

 

یک غذای خوشمزه و بسیار سالم است که می توانید به راحتی تهیه کنید در واقع این غذا پختن مرغ در لای به لای برنج است. این غذا مناسب روزهایی است که شما حوصله و وقت زیادی برای تهیه غذا ندارید. دمپخت انواع و اقسام مختلفی دارند و در ایران بسیار محبوب است و در هر شهری دستورهای متفاوتی از دمپخت ها وجود دارد و به دلیل راحتی و سهولت در تهیه آن برای خانم های خانه بسیار محبوب است. اما برای تهیه دمپخت می توانید از سینه یا ران استفاده کنید و به دلخواه می توانید پوست مرغ را بکنید و یا با پوست دمپخت را آماده کنید. دمپخت مرغ را در لیست غذاهای خود قرار دهید تا طعم غذاهای جدید را امتحان کنید. امروز در پارسی دی دمپخت مرغ بسیار خوشمزه و سنتی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

ران یا سینه۲ عدد
برنج۳ پیمانه
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
زردچوبه۲ ق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه دمپخت مرغ

مرحله اول : تفت دادن پیاز

پیاز را شسته و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه با کمی روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود سپس سیر را پوست بگیرید و رنده یا پوره کنید و به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر خارج شود.

مرحله دوم : سرخ کردن مرغ

مرغ را به پیاز اضافه کنید و کمی سرخ کنید سپس نمک و فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید وقتی مرغ سرخ شد و طلایی شد ۱ لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید بمدت ۴۰ دقیقه مرغ نیم پز شود.

مرحله سوم :پخت برنج

وقتی مرغ نیم پز شد آن را از قابلمه خارج کنید و برنج را که چند ساعت از قبل خیس کردید به قابلمه آب مرغ اضافه کنید و اجازه دهید مزه آب مرغ به خورد برنج برود و برنج نرم شود ( مقدار آب مرغ و برنج را اندازه کنید تا برنج شفته نشود و اگر نیاز بود مقداری آب اضافه کنید)

مرحله چهارم : تهیه دمپخت مرغ

وقتی آب مرغ تمام شد و به خورد برنج رفت لای برنج را باز کنید و مرغ های نیم پز شده طلایی را وسط برنج قرار دهید و برنج را روی آن ریخته و روی در قابلمه دمکنی گذاشته و اجازه دهید برنج بمدت ۴۵ دقیقه خوب دم بکشد در انتهای پخت مقداری کره یا روغن روی برنج ریخته سپس در ظرف سرو بریزید و به دلخواه تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت دمپخت مرغ

  1. اگر دوست داشتید دمپخت مرغ شما رنگ قرمز داشته باشد می توانید ۲ ق غذا خوری همراه با پیاز در مرحله اول اضافه کنید و تفت دهید.
  2. حتما برنج را با آب مرغ بپزید تا طعم آن به خورد برنج برود.
  3. می توانید دمپخت مرغ را با لوبیا چشم بلبلی نیز تهیه کنید بدین صورت که لوبیا را از قبل خیس کرده و در هنگام ریختن برنج اضافه کنید.
  4. می توانید در ابتدای کار مرغ را جداگانه با کره و روغن تفت دهید تا سرخ شود سپس به پیاز اضافه کنید.
  5. می توانید سبزیجات دیگری مانند لوبیا یا هویج را نیز اضافه کنید.

همچنین ببینید 

از
24
دیدگاه