طرز تهیه یخنی مرغ مجلسی و خیلی خوشمزه به روش درگزی

دستور پخت یخنی مرغ

طرز تهیه یخنی مرغ

 

یخنی مرغ یکی از روش های تهیه مرغ و خوراک به سبک سنتی و درگزی می باشد که بسیار لذیذ و خوش عطر می باشد. شما می توانید یخنی مرغ را برای مجالس و مهمانی های خود تهیه کنید زیرا طعم فوق العاده ای دارد. یخنی مرغ در شیراز یا مشهد نیز تهیه می شود ولی رسپی اصلی آن برای درگز است. یخنی یکی از روش های پخت بسیار معروف است در فهرست آثار ملی ناملموس ایران به ثبت رسیده است. یخنی مرغ را بیشتر در کنار یک پلو خوشمزه زعفرانی سرو می کنند. شما می توانید این غذای خوشمزه را برای تنوع در غذا های خود و فراموش نشدن این غذای ملی در خانه تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه بخنی مرغ مجلسی درگزی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه یخنی مرغ

  • مرغ ۲ عدد
  • زنجبیل ۱ ق چای خوری
  • دارچین ۱ ق غذا خوری
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • هل و میخک ۲ پنس
  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه یخنی مرغ مجلسی به روش سنتی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا مرغ ها را بشورید. این مقدار گفته شده برای دو نفر مناسب است و بهتر است از ران مرغ استفاده کنید تا خوراک آبدار تری داشته باشید. مرغ ها را با کمی نمک و فلفل سیاه و زردچوبه و زعفران مزه دار کنید و برای ۱ ساعت صبر کنید تا مزه ها به خورد هم برود.

مرحله دوم: تفت دادن

پیاز ها را پوست بگیرید و نگینی ریز یا رنده بزنید. داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته و پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا کاملا طلایی و سبک شود و بعد پیاز ها را از تابه خارج کنید. مرغ ها را اضافه کنید و خوب سرخ کنید تا طلایی و خوش رنگ شود.

مرحله سوم: پخت مرغ

در ادامه پیاز ها را به مرغ اضافه کنید و کمی تفت دهید. در ادامه ادویه ها را به همراه کمی زعفران اضافه کنید و برای ۵ دقیقه تقت دهید تا عطر ادویه ها آزاد شود و بعد ۱ لیوان آبجوش روی مرغ بریزید و حرارت ابتدا بالا ببرید تا بجوشد و بعد حرارت را کم کنید تا مرغ پخته و به روغن بی افتد.

مرحله چهارم: تهیه یخنی مرغ

بعد از ۱ ساعت مرغ را چک کنید تا پخته شده باشد و نمک آن را اندازه کنید. در تهیه یخنی مرغ باید سس کاملا غلیظ و آب اضافه نداشته باشد ولی شما به دلخواه می توانید مقداری از سس را بگذارید بماند و به همراه پلو میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه یخنی مرغ خوشمزه و مجلسی به روش اصلی

  1. در رسپی اصلی این غذا از هویج یا کرفس یا سیر استفاده نمی شود ولی شما به دلخواه می توانید اضافه کنید.
  2. اگر بعد از ۱ ساعت آب مرغ تمام شد ولی هنوز ران سفت بود می توانید ۱ لیوان دیگر آبجوش استفاده کنید.
  3. رنگ یخنی مرغ از زعفران است و نیازی به افزودن رب نیست، پس بهتر است زعفران را در چند مرحله به مواد اضافه کنید.

همچنین ببینید  

از
6
دیدگاه

  • فاطمه ۱ سال پیش

    سلام،ممنون که غذای شهر ما معرفی نمودین،ولی این دستور پخت یخنی درگزی نیست.لطفا مطالعه بیشتر بفرمائید.

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      بیشتر با گوشت تهیه میشه

      پاسخ
    • شهره ۷ ماه پیش

      سلام فاطمه جان. دقیقا درست میگی . من اومدم همینو بگم . کاملاااا اشتباه بود . سخنی بجز نمک اصلا ادویه نداره و پیازش هم باید خیلی تفت بخوره که رنگ یخنی از همونه

      پاسخ