طرز تهیه ترشی نازخاتون شمالی با بادمجان کبابی خوشمزه و مجلسی

ترشی نازخاتون

 

یکی از انواع ترشی ها بسیار خوشمزه و خوش عطر است که اصالت آن به شهر مازندارن و گیلان بر می گردد. این ترشی خوشمزه از کباب کردن بادمجان همراه با سبزی معطر و سیر فراوان تهیه می شود در شمال کشور از سبزی معطر محلی برای تهیه این ترشی استفاده می کنند که اگر در دسترس نبود می توانید از گشنیز و جعفری و ریحان استفاده کنید. ترشی نازخاتون نیاز به رسیدن ندارد یعنی همان زمان که درست می کنید قابل خوردن است. در ورژن اصلی برای طعم دهنده از آبغوره استفاده می کنند که ماندگاری ترشی را کم می کند ولی اگر شما می خواهید بمدت طولانی تهیه کنید از مخلوط سرکه و آبغوره می توانید استفاده کنید. امروز در پارسی دی ترشی نازخاتون شمالی با بادمجان کبابی بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

بادمجان۴ عدد
سبزی معطر (ریحان،گشنیز،نعنا،ترخون، سیر سبز)۲۰۰ گرم
سیر۵ حبه
سیاه دانه۲ ق غذا خوری
فلفل سبز تند۲ عدد
آبغورهبه مقدار لازم
سرکهبه مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه ترشی نازخاتون

مرحله اول : کباب کردن بادمجان

بادمجان ها را فرقی نمی کند روی منقل یا روی گاز خوب بزارید کبابی شود یا می توانید داخل سینی فر گذاشته و با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد بگذارید کبابی شوند به دلخواه یک روش را برای کباب کردن بادمجان ها استفاده کنید سپس برای چند دقیقه داخل یک ظرف درب دار گذاشته یا در پلاستیک فریزر گذاشته زیرا بخار آن باعث می شود پوستش به راحتی نرم شود و پوست بادمجان ها را بکنید.

مرحله دوم : ساطوری کردن مواد

بادمجان ها را با چاقوی تیز ساطوری کنید یا می توانید داخل غذاساز ریخته و له کنید یا می توانید با گوشکوب خوب له کنید. سیر را پوست بگیرید و له کنید یا رنده ریز بزنید. سبزی ها را نیز شسته و پاک کنید و ریز خرد کنید. فلفل تند را شسته و ریز خرد کنید.

مرحله سوم : میکس کردن مواد ترشی نازخاتون

همه مواد خرد شده را با بادمجان کبابی مخلوط کنید و مقداری نمک و فلفل سیاه و سیاه دانه اضافه کنید سپس داخل ظرف مورد نظر که از قبل شسته و خشک کردید بریزید سپس نصف آبغوره و نصف سرکه بریزید به همین راحتی ترشی نازخاتون ما حاضر شد این ترشی بسیار خوشمزه را زود مصرف کنید و در یخچال نگهداری کنید.

فوت و فن هاس دستور تهیه ترشی نازخاتون

  1. برای سبزی اگر چوچاق و دلار در دسترس بود حتما استفاده کنید زیرا تمام طعم ترشی به سبزی محلی است که در آن استفاده می شود.
  2. اگر برگ سیر پیدا نکردید مقدار سیر گفته شده را بیشتر کنید.
  3. اگر ترشی را در مقدار کم درست می کنید و زود مصرف می کنید می توانید به تنهایی از آبغوره استفاده کنید.
  4. باید در حدی آبغوره و سرکه ریخته شود که ترشی نه شل باشد نه خیلی سفت.
  5. ترشی نازخاتون همون روز قابل استفاده است ولی برای اینکه تمام طعم ها به خورد هم بروند بهتر است یک روز داخل یخچال نگهداری کنید سپس مصرف کنید.
  6. به دلخواه می توانید از گوجه نگینی شده هم استفاده کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه ترشی نازخاتون شمالی با بادمجان کبابی خوشمزه و مجلسی
4 (80%) 7 votes