طرز تهیه شامی برنجی خوشمزه و مخصوص با گوشت و ترخون

دستور پخت شامی برنجی

طرز تهیه شامی برنجی

 

شامی برنجی یکی از انواع شامی ها می باشد که بسیار خوشمزه و ساده است و می توانید با برنج دلخواه خود و کمی گوشت چرخ کرده آن را تبدیل به یک شامی خوشمزه کنید. شما می توانید شامی برنجی را به همراه نان تازه برای شام یا نهار و یا حتی پلو سرو کنید. در کنار شامی برنجی می توان از سیب زمینی سرخ شده یا گوجه فرنگی نیز استفاده کرد. شامی برنجی بیشتر یک غذای ترکی می باشد و در ترکیه تهیه می شود ولی با ذائقه ما نیز بسیار هماهنگ است و طعم مرزه یا ترخون در این شامی بسیار محسوس می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه شامی برنجی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه شامی برنجی

  • برنج ۷۵۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده ۷۰۰ گرم
  • زردچوبه ۱ ق چای خوری
  • مرزه خشک یا ترخون ۱ ق مربا خوری
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۳ حبه
  • نمک‌ و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه شامی برنجی خوشمزه با گوشت چرخ کرده و سبزی خشک

مرحله اول: آماده سازی برنج

ابتدا برنج را خوب بشورید و با کمی نمک  مخلوط کنید و برای ۱ ساعت خیس کنید. سپس برنج را روی حرارت قرار دهید و آب آن را تنظیم کنید به طوری که مقدار آب باید یک بند انگشت از سطح برنج بالاتر باشد. سپس زردچوبه و کمی روغن را اضافه کنید و صبر کنید تا بجوشد. در حین جوشیدن کف روی برنج را بگیرید و برنج را به صورت کته دم بگذارید.

مرحله دوم: میکس کردن

پیاز و سیر را پوست بگیرید و داخل غذاساز بریزید و برنج پخته شده و خنک شده را اضافه کنید و دستگاه را روشن کنید تا مواد میکس شوند. می توانید بجای غذاساز از گوشتکوب برقی یا گوشتکوب دستی نیز استفاده کنید و مواد را خوب له و پوره کنید.

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد

مواد پوره شده را داخل یک کاسه بریزید و گوشت چرخ کرده را به همراه مرزه خشک اضافه کنید و بعد کمی نمک و فلفل سیاه بزنید. حالا دستکش انداخته و مواد را خوب ورز دهید تا مواد به خوبی مسنجم شود. سپس برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

مرحله چهارم: سرخ کردن شامی برنجی

در ادامه داخل یک تابه نچسب کمی روغن ریخته و صبر کنید تا داغ شود. سپس از مواد شامی بردارید و به شکل دلخواه به آن حالت دهید و داخل روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شود. بعد از سرخ شدن روی دستمال روغن گیر قرار دهید ت روغن اضافه آن کشیده شود. سپس با سبزی خوردن و نان تازه سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه شامی برنجی خوشمزه و ساده

  1. می توانید به دلخواه از کمی ترخون خشک نیز استفاده کنید.
  2. سبزی باید به صورت خشک استفاده شود زیرا عطر و طعم بهتری دارد.
  3. می توانید به دلخواه از کمی پنیر پیتزا رنده شده نیز در تهیه این شامی استفاده کنید.
  4. حرارت در حین پخت باید ملایم باشد تا شامی ها به خوبی سرخ شوند.

همچنین ببینید 

از
4
دیدگاه