طرز تهیه سوهان عسلی خوشمزه و مجلسی با عسل، شکر و خلال بادام

سوهان عسلی

 

یکی از انواع سوهان می باشد که اصالت آن به شهر قم باز می گردد. قدمت سوهان ها به دوره قاجار باز می گردد در آن زمان به آن نوعی حلوا جدید می گفتند و برای پیشکش نزد شاه می آوردند که بعدها به اسم سوهان معروف شد. اما سوهان عسلی از انواع دیگر سوهان ها بسیار نزد ایرانی ها محبوب بوده است. سوهان عسلی را می توانید در شب نشینی ها و شب یلدا تهیه کنید. طرز تهیه سوهان عسلی بسیار راحت است اما برای اینکه به نتیجه خوب برسید حتما مواد را اندازه کنید. سوهان عسلی به دلیل داشتن بادام و عسل آن را مقوی و مغذی می کند ولی افرادی که دیابت دارند باید در مصرف این سوهان کمی احتیاط کنند. سوهان عسلی خوب و درجه یک باید ترد باشد و به دندان نچسبد. امروز در پارسی دی سوهان عسلی بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

خلال بادام۱ پیمانه
شکر۱ پیمانه
آب۲ ق غذا خوری
روغن۴ ق غذا خوری (بهتر است از روغن نیمه جامد استفاده کنید)
عسل۲ ق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظ۲ ق غذا خوری

طرز تهیه سوهان عسلی

مرحله اول : ذوب کردن شکر

شکر و روغن و آب و عسل را داخل قابلمه ریخته و هم بزنید سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا شکر شروع به ذوب شدن کند این مرحله بسیار حساس و مهم است شکر بعد از ذوب شدن شروع به طلایی شدن می کند.

مرحله دوم: افزودن بادام

وقتی شکر طلایی شد حرارت را کم کنید و بادام را اضافه کرده و سریع هم بزنید تا بادام با مواد مخلوط شوند سپس زعفران را طی دو مرحله اضافه کنید باید انقدر هم بزنید تا بادام نیز طلایی شوند (سرعت هم زدن در این مرحله بسیار مهم است) دقت کنید حرارت حتما کم باشد وگرنه شکر زود می سوزد و سوهان تلخ می شود.

مرحله سوم : پخت نهایی سوهان عسلی

در این فاصله که مواد را هم میزنید یک لیوان پر از آب و یخ کنار دست تون قرار دهید  و گاهی با قاشق از مواد مقداری بردارید و داخل لیوان بریزید…هر زمان مواد داخل آب و یخ سریع بست و ترد و شکننده شد یعنی سوهان شما آماده است حتما این کار را انجام دهید زیرا اگر زودتر از این حالت مواد را در سینی بریزید سوهان ها به هم میچسبند. بعد از اینکه با یخ تست کردید و مطمئن شدید سوهان عسلی ما حاضر است.

مرحله آخر

یک سینی فلزی را بردارید نیاز به چرب کردن ندارد و با قاشق خیلی سریع از مواد بردارید و روی سینی فلزی قرار دهید باید سریع اینکار را انجام دهید پس از سرد شدن از روی سینی فلزی جدا کنید و همراه با چای میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت سوهان عسلی

  1. اگر سوهان عسلی اصولی و طبق مواد گفته شده تهیه شود سریع می بندد و نیاز به چرب کردن سینی نمی باشد.
  2. اگر تمایل داشتید روی سوهان عسلی ها پودر پسته بریزید بهتر از یک نفر دیگر کمک بگیرید.
  3. سعی کنید مواد را چند برابر نکنید زیرا وقتی پخته می شود سریع می بندد و زمان کافی برای پهن کردن آن در سینی وجود ندارد.
  4. این دستور حدود ۴۰۰ گرم سوهان عسلی به شما می دهد.
  5. می توانید از بادام زمینی یا کنجد بجای بادام استفاده کنید.
  6. سوهان عسلی را در ظرف دربسته می توانید ماه در یخچال نگهداری کنید.

همچنین ببینید 

از
9
دیدگاه