طرز تهیه پولکی کنجدی زعفرانی خوشمزه در منزل به روش اصفهانی

طرز تهیه پولکی کنجدی

 

یکی از تنقلات بسیار خوشمزه مخصوص شهر اصفهان می باشد. پولکی به خاطر ظاهر شبیه به سکه اش به اسم پولکی معروف شد. در اصفهان برعکس مردم شهر های دیگر همراه با چای پولکی میخورند و اعتقاد دارند آسیب کمتری به دندان می زند چون شیرینی کمتری نسبت به قند دارد به شرط آنکه پولکی جویده نشود. پولکی جزء خانواده نبات ها می باشد و با طعم ها و مزه های مختلف از جمله پولکی زعفرانی، کنجدی، پسته ای، زنجبیلی و … تهیه می شوند. پولکی جز آثار ملی شهر اصفهان به ثبت رسیده است. اما طرز تهیه پولکی ها بسیار آسان بوده شما با چند قلم مواد می توانید پولکی ها را در منزل تهیه کنید و همراه با چای میل کنید. امروز در پارسی دی پولکی کنجدی مخصوص اصفهانی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

شکر۱ پیمانه
کنجد۱/۲ پیمانه
زعفران غلیظ۱ ق سوپ خوری
سرکه۱/۴ پیمانه

طرز تهیه پولکی

مرحله اول : کنجد بو داده

کنجد ها را داخل تابه بدون روغن ریخته و مدام هم بزنید نا طلایی شود از کنار گاز نروید وگرنه کنجد سریع می سوزند حداکثر ممکن است این مرحله ۱۰ دقیقه طول بکشد شما می توانید کنجد را داخل سینی فر نیز گذاشته و بگذارید ۱۲ الی ۱۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا طلایی شوند.

مرحله دوم : جوشاندن مواد

داخل قابلمه شکر و آی را به همراه سرکه بریزید و اجازه دهید خوب مخلوط شوند و دانه های شکر حل شوند وقتی به این مرحله رسید کنجد بو داده شده را اضافه کنید و هم بزند سعی کنید در این مرحله از قاشق فلزی استفاده نکنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید تا مواد قوام پیدا کنند در انتها وقتی غلیظ شد زعفران دم کرده غلیظ را به موادمون اضافه کنید. برای تست قوام پولکی یک ذره از مواد را روی یخ بریزید اگر سریع خودش را گرفت پولکی ما حاضر است.

مرحله سوم : خشک شدن پولکی

داخل یک سینی فلزی را کمی چرب کنید و با قاشق از مواد پولکی گرد گرد روی سینی فلزی ریخته و اجازه دهید خودش را بگیرد سپس با کاردک از روی سینی جدا کنید. به همین راحتی پولکی کنجدی ما حاضر شد. شما می توانید به این مواد زنجبیل یا هل اضافه کنید یا برای تهیه پولکی نارگیلی شما می توانید به مواد بالا ۱ق غذا خوری پودر نارگیل اضافه کنید تا پولکی نارگیلی داشته باشید. پولکی را داخل یک ظرف در دار ریخته و در جای خشک نگهداری کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه پولکی

  1. حتما از سینی فلزی استفاده کنید تا سریع خودش را بگیرد.
  2. می توانید تمام مواد پولکی را داخل سینی یکدست ریخته و بعد از گرفتن پولکی آنها را با دست خرد کنید.
  3. برای ریختن در سینی سرعت عمل داشته باشید چون پولکی سریع می بندد اگر مواد کمی غلیظ شد آن را روی حرارت بگذارید.
  4. این دستور حدود ۲۰۰ گرم به شما پولکی خانگی می دهد.
  5. قطر و صخامت پولکی ها به سلیقه شما بستگی دارد ولی هرچه پولکی نازک تر باشد شکیل تر می شود.

همچنین ببینید

از
9
دیدگاه