طرز تهیه سوهان آجیلی بدون شکر با شیره انگور خوشمزه و مقوی

طرز تهیه سوهان آجیلی

 

یکی از انواع سوهان ها می باشد که با مغزیجات مختلف تهیه می شود و طعم و مزه بسیار خوبی دارد و یک میان وعده پر انرژی و یا بهترین گزینه برای پذیرایی می باشد اما شما می توانید از انواع مغزیجات در تهیه این سوهان خوشمزه استفاده کنید و به دلخواه با شکر و یا بدون شکر این سوهان خوشمزه را تهیه کنید و به ابعاد دلخواه برش بزنید اما سوهان ها یکی از قدیمی ترین دسرها و یا تنقلات ما ایرانی ها می باشد که برای اولین بار به زمان ناصرالدین شاه برمی گردد و شخصی به ملا ابراهیم شجاعی این سوهان را به شاه پیشکش کرد و شاه نیز بسیار خوشش آمد در ابتدا سوهان ها به صورت نرم بودند و بعدها به شکل امروزی درآمدند. امروز در پارسی دی طرز تهیه سوهان آجیلی بدون شکر با شیره انگور را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

کنجد سفید۲ پیمانه
بادام زمینی یا گردو۱ پیمانه
پودر نارگیل۱/۳ پیمانه
خلال پسته۱/۲ پیمانه
شیره انگور۳ ق غذا خوری
عسل۲ ق غذا خوری
ارده۲ ق غذا خوری

طرز تهیه سوهان آجیلی بدون شکر با شیره انگور

مرحله اول: بو دادن مواد

ابتدا داخل یک تابه کنجد را بریزید و برای ۵ دقیقه مدام هم بزنید نباید تغییر رنگ بدهد مقداری که بوی خامی آن گرفته شود کافی می باشد بعد از ۵ دقیقه بادام زمینی یا گردو و پودر نارگیل و خلال پسته را نیز اضافه کنید و همه مواد را کمی تفت دهید تا بو داده شود سپس شعله را خاموش می کنیم.

مرحله دوم: افزودن شیره انگور

در ادامه ارده را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا باز شود سپس عسل و شیره را نیز اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا کمی منسجم شود و اجازه دهید برای ۴ دقیقه مواد با خلال بجوشد.

مرحله سوم: ریختن در قالب

یک قالب پیرکس یا قالب کمربندی را به دلخواه انتخاب کنید و داخل آن یک نایلون فریزر باز کنید و قرار دهید حالا مواد سوهان را داخل قالب بریزید و با پشت یک لیوان شروع به فشرده کردن سوهان کنید و روی آن به دلخواه خلال پسته و بادام بریزید.

مرحله چهارم: تهیه سوهان آجیلی

حالا قالب مورد نظر را برای ۱ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا منسجم شود و خودش را بگیرید بعد از گذشت ۱ ساعت آن را با کمک نایلون از قالب خارج کرده و داخل دیس قرار دهید و با چاقو به ابعاد دلخواه برش بزنید نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت سوهان آجیلی

  1. می توانید از شکر قهوه ای و عسل بجای شیره و ارده استفاده کنید.
  2. شما می توانید مغزها را به دلخواه تغییر دهید و یا بکوبید.
  3. اگر دوست دارید میزان مغزها را بیشتر کنید مقدار کنحد را به همان نسبت کاهش دهید.
  4. زمانی که سوهان آجیلی را از روی حرارت برمی دارید زود در حال بسته شدن می باشد پس سرعت عمل بالایی داشته باشید و سریع داخل قالبی که از قبل آماده کردید بریزید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه سوهان آجیلی بدون شکر با شیره انگور خوشمزه و مقوی
3.7 (73.33%) 12 votes

  • مجید ۲ سال پیش

    سلام خسته نباشید.من آخرش نفهمیدم بعد بو دادن مغز ها شعله رو خاموش کنیم یا شعله روشن بمونه و ارده و شیره و عسل رو اضافه کنیم تا ۴ دقیقه با هم بجوشن.

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      بگذراید کمی مغزها از حرارت بیفتن سپس ارده اضافه و 4 دقیقه روی حرارت قرار دهید

      پاسخ
  • الهه ۱ سال پیش

    چرا برامن موقه برش یک مقدار از هم میپاشید

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      احتمالا مواد زیاد منسجم نبوده و کمی شیره یا عسل اضافه کنید تا مواد یکدست شوند

      پاسخ
  • سهیل ۶ ماه پیش

    سلام میشه ارده رو حذف کرد؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۶ ماه پیش

      نه متاسفانه

      پاسخ