طرز تهیه حلوا کنجدی نرم و خوشمزه با عسل و شکر

طرز تهیه حلوا کنجدی

 

یکی از ساده ترین روش های تهیه حلوا می باشد که بسیار خوشمزه و مقوی است و در شهرهای خوزستان، شیراز و سبزوار و بروجرد تهیه می شود که به ملکه حلواها نیز معروف است و یک شیرینی سنتی است که می توانید به عنوان یک میان وعده تهیه کنید این حلوا به روش های مختلف تهیه می شود به طور مثال با شیره خرما یا شیره انگور یا عسل می توان تهیه کرد. این حلوا برای زمان هایی که وقت کافی برای تهیه حلوا ندارید بسیار مناسب است و برای کودکانی که از کنجد خوششان نمی آید نیز بسیار خوب است و از همه مهم تر بسیار آسان تهیه می شود و نیاز به نکته خاصی ندارد. اما از خواص مهم کنجد می تواند به داشتن فیبر اشاره کرد تا کلسترول را کنترل کند، از دیابت جلوگیری می کند، برای سلامت قبل نیز مفید است، کمک به کاهش اضطراب، کمک به کم خونی از فواید مهم کنجد می باشد. امروز در پارسی دی حلوا کنجدی بسیار آسان و ساده با عسل و شکر را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

کنجد خام۲ پیمانه
شکر۲ ق غذا خوری سر پر
عسل۴ ق غذا خوری سر پر

طرز تهیه حلوا کنجدی

مرحله اول : آماده سازی

ابتدا باید یک قالب را به اندازه و سایز دلخواه آماده کنید و کف آن را کاغذ روغنی انداخته به طوری که کاغذ روغنی از ظرف بیرون بزند و مانند دسته عمل کند کف کاغذ روغنی را با قلمو چرب کنید.

مرحله دوم : تفت دادن کنجد

در ادامه یک تابه را روی حرارت قرار می دهیم تا گرم شود وقتی گرم شده کنجد را به آن اضافه می کنیم و با شعله ملایم تفت می دهیم تا بو بخورند و تغییر رنگ دهند و زمانی که بوی کنجد بلند شد و رنگ آن تیره شده از روی حرارت بر می داریم.

مرحله سوم : تفت دادن شکر و عسل

کنجد ها را کنار گذاشته و داخل یک تابه دیگر شکر را ریخته و روی حرارت قرار دهید و صبر می کنیم شکر با حرارت ملایم آب شود وقتی شکرها کاراملی شدند عسل را هم اضافه کنید و مدام سریع هم بزنید به قدری که شکر و عسل کاملا با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله چهارم : تهیه حلوا کنجدی

در ادامه کنجد بو داده را به مخلوط شکر و عسل اضافه کنید و خیلی سریع و تند هم بزنید تا مواد به خورد هم بروند و حلوا کم کم جمع شود سپس حلوای داغ را داخل ظرف که از قبل آماده کردیم می ریزیم و به صورت یکدست پهن می کنیم سپس با کمک یک گوشکوب که سطح آن را کمی چرب کردید به آرامی روی سطح حلوا را صاف می کنیم و بلافاصله تا وقتی که حلوا داغ است با کمک چاقو حلوا را به شکل لوزی یا دلخواه برش بزنید و برای ۱ ساعت داخل محیط آشپزخانه قرار دهید تا منسجم شود سپس از داخل ظرف بیرون بیاورید و کاغذ روغنی را جدا کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت حلوا کنجدی

  1. زمانی که کنجد را تفت می دهید حتما باید مدام هم بزنید تا تمام کنجد به صورت یکدست تفت بخورد.
  2. بجای عسل و شکر از شیره انگور می توانید استفاده کنید.
  3. اگر از کنجد شوشتری استفاده کنید حلوا با کیفیت تری خواهید داشت.

همچنین ببینید 

طرز تهیه حلوا کنجدی نرم و خوشمزه با عسل و شکر
3.8 (75%) 4 votes