طرز تهیه دمپخت عدس با گوشت و کلم شیرازی ساده و خوشمزه

طرز تهیه دمپخت عدس با گوشت

 

یکی از دمپخت های بسیار خوشمزه می باشد که برای شیراز است و با کلم قمری تهیه می شود و بسیار محبوب و خوشمزه است و می توانید برای تنوع غذایی این دمپخت عدس با گوشت خوشمزه را تهیه کنید البته این دمپخت عدس بیشتر در کازرون تهیه می شود و در کنار سبزی و یا ترشی سرو می شود این دمپخت عدس بسیار خوش رنگ و لعاب و اشتها بر انگیز شما می توانید گوشت ها را در اندازه دلخواه برش بزنید و به همراه این دمپخت خوشمزه میل کنید. اگر به غذاهای سنتی ایرانی علاقه دارید این دمپخت را حتما امتجان کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه دمپخت عدس با گوشت و کلم را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

گوشت گوسفند یا گوساله۵۰۰ گرم
برنج۴ پیمانه
پیاز۱ عدد
عدس۱ پیمانه
کلم قمری۲ عدد
رب۱ ق غذا خوری
شوید۱۰۰ گرم
ترخون۲ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زنجبیلبه مقدار لازم

طرز تهیه دمپخت عدس با گوشت شیرازی

مرحله اول: تفت دادن پیاز و گوشت

ابتدا پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه تفت دهید تا سبک شود سپس در ادامه گوشت مورد نظر را که خرد کردید و شستید اضافه کنید و به همراه پیاز و ادویه ها تفت دهید و گوشت را خوب سرخ کنید تا تغییر رنگ دهد.

مرحله دوم: پخت گوشت

در ادامه رب را نیز اضافه کنید و تفت دهید تا رب خوش رنگ و بوی خامی آن گرفته شود سپس چند لیوان آبجوش اضافه کنید و بگذارید تا گوشت کاملا پخته شود دقت کنید برای پخت گوشت نباید آب سرد بریزید می توانید برای سهولت در کار از زودپز استفاده کنید.

مرحله سوم: افزودن عدس و کلم قمری

در ادامه وقتی گوشت پخته شده، عدس را که از قبل کمی خیس کردید اضافه کنید و هم بزنید سپس کلم قمری را نیز شسته و به اندازه دلخواه خرد کنید و به گوشت اضافه کرده و بگذارید تا عدس و کلم پخته شوند سپس شوید و ترخون را نیز اضافه کنید.

مرحله چهارم: تهیه دمپخت عدس با گوشت

وقتی همه مواد پخته شدند و تقریبا آب گوشت کمی کمتر شد برنج خیس خورده را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا آب برنج تمام شود و دمپخت عدس با گوشت را برای ۴۰ دقیقه دم بگذارید تا کاملا برنج پخته شود سپس در انتها روغن حیوانی یا کره روی آن ریخته و آن را به همراه سبزی یا ترشی سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت دمپخت عدس با کلم قمری

  1. در انتها اگر برنج کمی دان بود کمی آب روی آن بریزید تا بخار کند و برنج نرم شود.
  2. می توانید از شوید و ترخون تازه استفاده کنید.
  3. به دلخواه از هویج نگینی شده نیز می توانید در تهیه این دمپخت عدس استفاده کنید.
  4. عدس بهتر است ریز و از نوع محلی باشد.
  5. هیچکدام از مواد را حذف نکنید زیرا در طعم و مزه کلی غذا تاثیر دارد.

همچنین ببینید  

از
4
دیدگاه