طرز تهیه دلمه سیرابی (سیرابی شکم پر) با برنج و لپه مقوی و مفید

دلمه سیرابی

 

دلمه ها انواع و اقسام بسیار مختلفی دارند و شاید برای شما جالب باشد که با سیرابی نیز می توانید یک دلمه خوشمزه تهیه کنید. دلمه سیرابی که در بعضی شهر ها به کیپا و سغدو نیز معروف است یک دلمه خوشمزه است که شما می توانید با سس مخصوص و نان و سبزی این دلمه را سرو کنید. سیرابی فواید بسیار خوبی برای بدن و سرشار از پروتئین، سلنیوم و ویتامین B12 می باشد و همچنین کالری بسیار کمی دارد به طوری که در ۱۰۰ گرم سیرابی پخته حدود ۹۴ کالری وجود دارد. سیرابی برای کسانی که کم خونی دارند بسیار مفید است و همچنین برای کنترل وزن و کم کردن اشتها نیز گزینه بسیار خوبی می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه دلمه سیرابی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

سیراب و شیردان گوسفند۲ دست
پیاز بزرگ۲ عدد
سیر رنده شده۶ حبه
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
لپه۱/۲ پیمانه
برنج۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی۳ ق غذا خوری
سبزی مخصوص دلمه۴ ق غذا خوری
نمک، پاپریکا،فلفل سیاه و قرمز،زردچوبه، دارچین و تخم گشنیزبه مقدار لازم

طرز تهیه دلمه سیرابی

مرحله اول: آماده سازی سیرابی

ابتدا باید سیرابی را تهیه کنید برای این کار سیرابی با فرچه خوب تمیز کنید و برای نیم ساعت در آب نمک قرار دهید تا ضدعوفنی شود و بعد آبکش کنید و بشورید و با کمیک قیچی به قطعات ۱۰ د ر ۱۰ یا ۱۵ در ۱۵  برش بزنید و کنار قرار دهید.

مرحله دوم: تهیه مواد میانی

در ادامه برنح و لپه را که از یک ساعت قبل خیس کردید و یکبار جوشاندید تا کمی نرم شود را داخل کاسه بریزید و به آن گوشت و نمک و رب را اضافه کنید و هم بزنید و بعد سبزیجات را اضافه کنید، یکی از پیا زها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا طلایی شود و بعد ۳ تا حبه از سیر ها را رنده کنید و به پیاز اضافه کنید و هم بزنید و حالا همه ادویه های گفته شده را اضافه کنید و به مواد گوشت و برنج افزوده و هم بزنید.

مرحله سوم: پر کردن شکم سیرابی

در ادامه سیرابی را که به شکل مستطیل برش دادید روی تخته کار قرار دهید و از مواد میانی تهیه شده روی آن قرار دهید و مانند بقچه ببندید یعنی دو طرف روی هم آورده و با نخ و سوزن تمیز بدوزید.

مرحله چهارم: تهیه دلمه سیرابی

در ادامه داخل قابلمه یکی دیگر از پیاز ها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و به همراه زردچوبه و روغن تفت دهید و بعد کمی فلفل سیاه و ادویه اضافه کنید و ۲ ق غذا خوری رب افزوده و هم بزنید و حدود ۶ لیوان آب روی مواد بریزید و صبر کنید تا به جوش بیاد و دلمه ها را داخل آن قرار دهید و برای خوش  طعم شدن چند هل را شکاف بزنید و داخل آن قرار دهید و صبر کنید تا خوب مواد پخته و کمی سس غلیظ شود و بعد میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت دلمه سیرابی

  1. می توانید به مواد میانی برای خوشمزه تر شدن کمی زرشک اضافه کنید و یا گوشت را به همراه پیاز و سیر تفت دهید.
  2. می توانید داخل سس از آلو و سیب زمینی نیز استفاده کنید.
  3. سبزی مخصوص دلمه ترخون، مرزه، نعناع، جعفری و پیازچه می باشد.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه