طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی مجلسی و سنتی با گوشت بدون فر

طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی

 

یکی از انواع دلمه ها می باشد که بسیار خوشمزه و ساده است و همان طور که از نامش پیداست مواد دلمه داخل گوجه فرنگی ریخته و پخته می شود. دلمه ها یکی از غذاهای محبوب خاورمیانه می باشند که با انواع صیفی جات تهیه می شوند. دلمه به معنی پر شده می باشد و یک واژه ترکی است که در سال ۲۰۱۷ توسط جمهوری آذربایجان در میراث غیر ملموس یونسکو به ثبت رسیده است. پیشنهاد می شود دلمه گوجه فرنگی را در کنار دیگر دلمه ها آماده کنید و یا برای یک شام خوشمزه تدارک ببینید. امروز در پارسی دی دلمه گوجه فرنگی مجلسی و سنتی با گوشت بدون فر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گوجه فرنگی سفت۵ عدد
برنج نیم پز۱ پیمانه
لپه نیم پز۱/۲ پیمانه
سبزی دلمه۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
رب۱ ق غذا خوری
پیاز داغ۳ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سس دلمه

رب۱ ق غذا خوری
آب۱ لیوان
پیاز داغ۲ ق غذا خوری
آب لیموترش۱ ق غذا خوری

طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی با گوشت بدون فر

مرحله اول: آماده سازی برنج و لپه

ابتدا برنج را از چند ساعت قبل با کمی نمک خیس کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوش بیاد و کمی زنده تر از همیشه بردارید و آبکش کنید. لپه را نیز از قبل خیس کنید و روی حرارت قرار دهید و کف روی آن را بگیرید و نیم پز آبکش کنید.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت و پیاز

ابتدا پیاز را نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه با کمی روغن تفت دهید تا سبک شود سپس به آن کمی زردچوبه اضافه کنید در ادامه گوشت را اضافه کنید و کمی فلفل سیاه و نمک بزنید و تفت داده تا گوشت تغییر رنگ دهد سپس کمی آب به گوشت اضافه می کنیم تا گوشت کمی پخته شود.

مرحله سوم: افزودن سبزی دلمه

وقتی آب گوشت تمام شد لپه و برنج و سبزی دلمه و پیاز داغ را را اضافه کنید و کمی تفت دهید و در انتها رب را اضافه کنید و تفت داده تا بوی خامی رب گرفته شود سپس از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: تهیه دلمه گوجه فرنگی

در ادامه سس را تهیه کنید برای اینک کار داخل قابلمه مورد نظر رب را تفت دهید تا از خامی در بیاد سپس پیاز داغ را اضافه کنید و بعد کمی ادویه و نمک و آب لیموترش و و آب بریزید و صبر کنید تا به جوش بیاد و بعد گوجه فرنگی ها را شسته و سر گوجه ها را جدا کنید و با قاشق داخل آن را خالی کنید و از مواد دلمه بردارید و داخل گوجه ها را کاملا کیپ پر کنید سپس داخل قابلمه کنار هم به صورت محکم و چسبیده قرار دهید.

مرحله پنجم: پخت دلمه گوجه فرنگی

در ادامه درب قابلمه را نیمه باز قرار دهید و بعد اجازه دهید دلمه ها با حرارت کم پخته و گوجه ها نرم شود در حین پخت از سس روی دلمه ها بریزید و زمانی که سس غلیظ شد از روی حرارت برداشته سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت دلمه گوجه فرنگی مجلسی و سنتی

  1. سس نباید خیلی از سطح گوجه فرنگی ها بالاتر بیاد.
  2. می توانید برای مزه دار کردن دلمه از هر نوع سس و چاشنی که دوست دارید استفاده کنید.
  3. گوجه ها حتما سفت باشند تا ظاهر زیبایی داشته باشد.

همچنین ببینید  

طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی مجلسی و سنتی با گوشت بدون فر
3.3 (66.67%) 3 votes