طرز تهیه شیرینی نان یوخه (کاک) شیرازی خانگی خوشمزه با آرد گندم

طرز تهیه شیرینی یوخه یا کاک

 

شیرینی کاک یکی از سوغات خوشمزه شیراز و کرمانشاه و خرم آباد محسوب می شود به این شیرینی در شیراز نان یوخه و در کرمانشاه نان کاک یا شیرینی کاک گفته می شود. این شیرینی خوشمزه از لایه های بسیار نازک تهیه می شود که روی هم قرار گرفته و با پودر قند و پسته تزئین می شود. این شیرینی طرز تهیه راحتی دارد و ماندگاری بالایی نیز دارد و شما می توانید برای دورهمی یا ایام عید این شیرینی یوخه را تهیه کنید. امروز در پارسی دی شیرینی یوخه یا نان یوخه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

تخم مرغ۱ عدد
کره۲۰۰ گرم
آب ولرمکمتر ۱/۲ پیمانه + ۱/۴ پیمانه برای خمیر مایه
خمیر مایه۱ ق چای خوری
وانیلنوک ق چای خوری
آرد گندمحدود ۶۰۰ گرم
نمک۱ ق چای خوری
گلاب۱ ق غذا خوری
پودر هل و پودر قندبه مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی یوخه با آرد گندم به روش شیرازی

مرحله اول: عمل آوری خمیر مایه

داخل یک لیوان ۱/۴ پیمانه آب ولرم را ریخته و خمیر مایه و ۱ ق چای خوری شکر اضافه کنید و هم بزنید سپس روی لیوان را به مدت ۲۰ دقیقه بپوشانید تا کف کند و عمل بیاد (مهم ترین نکته دمای آب است که باید در حدی باشد که انگشت را نسوزاند).

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

داخل یک کاسه تخم مرغ ها را ریخته و با وانیل هم بزنید تا تخم مرغ ها از لختگی خارج شود سپس کره نرم شده را ریخته و هم بزنید تا مواد مخلوط شوند سپس به ترتیب مابقی آب و خمیر مایه عمل آمده را به همراه گلاب اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم: استراحت خمیر نان یوخه

آرد و نمک را نمک را با هم مخلوط کنید و سه بار الک کنید، باید به تدریج شروع به اضافه کردن آرد کنید تا خمیر وسط کاسه جمع شود و بسته به آردها و جنس های مختلف آن شاید کمتر یا بیشتر آرد مصرف شود سپس خمیر را روی میز کار بیاورید و به مدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید تا نرم و لطیف شود سپس داخل کاسه تمیز گذاشته و بمدت ۲ ساعت در دمای گرم قرار داده تا خمیر حجم بگیرد و پف کند.

مرحله چهارم: چونه گرفتن شیرینی کاک

بعد از استراحت خمیر پف آن را با مشت بگیرید و دوباره برای چند دقیقه خمیر را ورز دهید سپس به اندازه یک نارنگی از خمیر برداشته و گرد کنید و روی دستمال تمیز قرار دهید و روی چونه ها را بپوشانید و مجدد برای ۱۰ دقیقه استراحت بدهید تا خمیر دوباره حجم بگیرد.

مرحله پنجم: تهیه شیرینی یوخه شیرازی

هر کدام از چونه ها را روی سطح آرد پاشی شده وردنه بکشید به طوری که آنقدر نازک شود که دست از پشت آن دیده و یا ازش عبور کند.

مرحله ششم: پخت شیرینی یوخه یا کاک شیرازی

برای تهیه شیرینی نان یوخه شما می توانید به دو روش عمل کنید.

روش اول: یک تابه یا ساج را روی حرارت ملایم قرار دهید گرم شود سپس نان های وردنه کشیده شده را با کمک وردنه یا دست داخل ساج یا تابه بگذارید تا بپزد سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر نان نیز پخته شود بعد از پخت نان را داخل یک سینی قرار دهید و داخل نان پودر قند و پودر هل بپاشید سپس خمیر پخته شده را رول کنید و روی خمیر را وردنه بکشید و به صورت اریب برش بزنید و روی خمیر را با پودر پسته تزئین کنید.

روش دوم: خمیر ها را وردنه کشی کنید و روی هم قرار دهید و بین هر لایه مقداری کره و پودر قند بریزید سپس به صورت اریب برش داده و داخل فر از قبل گرم شده قرار دهید تا نان ها طلایی شوند سپس بعد از پخت روی آن را تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه شیرینی نان یوخه

  1. می توانید به جای آب از شیر نیز استفاده کنید.
  2. خمیر باید نه خیلی خشک باشد نه خیلی نرم باشد.
  3. این شیرینی را باید در ظرف دربسته نگهداری کنید و ماندگاری بالایی دارد.

همچنین ببینید  

طرز تهیه شیرینی نان یوخه (کاک) شیرازی خانگی خوشمزه با آرد گندم
3 (60%) 2 votes

  • علیرضاگرگین ۷ ماه پیش

    آموزش یوخه درشیرازامکان پذیراست؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۷ ماه پیش

      نه دوست عزیز

      پاسخ