طرز تهیه کماج اصفهانی بدون تخم مرغ و فر خیلی ساده و خوشمزه به روش اصلی

دستور تهیه کماج اصفهانی

طرز تهیه کماج اصفهانی

 

کماج اصفهانی یکی از انواع کماج ها می باشد که رسپی های مختلفی در سراسر ایران دارد و در بعضی شهر دستور تهیه خاص خودش را دارد. اما کماج اصفهانی یک کیک یا شیرینی فوق العااده راحت و سالم می باشد که با مغزیجات مختلف تهیه می شود و طعم و مزه بی نظیری دارد و شما می توانید این کماج خوشمزه را بدون تخم مرغ و فر تهیه کنید. در زمان گذشته کماج یکی از شیرینی های بسیار سنتی به حساب می آید به طوری که خانواده عروس پیشکش خانواده داماده می کردند و در قدیم این کماج را در قابلمه به نام کماجدان می پختند که امروز این نان یا کیک یا شیرینی به اسم کماج معروف شده است. امروز در پارسی دی طرز تهیه کماج اصفهانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کماج اصفهانی بدون تخم مرغ و روغن

  • شیر ۱ پیمانه
  • شکر ۱ پیمانه
  • آرد گندم یا آرد نانوایی ۱.۵ الی ۲ پیمانه
  • زعفران غلیظ دم کرده ۲ ق غذا خوری
  • پودر خمیرمایه ۱ ق غذا خوری
  • مغزیجات دلخواه شامل ( گردو، کشمش، خرما هسته گرفته، خلال بادام) به مقدار دلخواه

طرز تهیه کماج اصفهانی سنتی با فر و بدون فر در خانه

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

ابتدا باید زعفران را با کمی قند بسابید و با کمی یخ دم گذاشته تا خوشرنگ شود. شکر و شیر و زعفران دم کرده را داخل یک قابلمه بریزید و هم بزنید و روی حرارت قرار دهید تا شکر داخل شیر حل شود و نباید شیر به جوش بیاید و می توانید با کمک یک لیسک مواد را هم بزنید.

مرحله دوم: افزودن خمیرمایه

بعد از حل شدن شیر با دمای شیر را بسنجید اگر دست را سوزاند کمی صبر کنید تا ا زداغی بیفتد و بعد خمیرمایه را اضافه کنید و اگر دست گرما را می تواند تحمل کند می توانید همان لحظه اضافه کنید و یا از یک دماسنج استفاده کنید و اگر به شما دمای ۴۵ را نشان داد خمیرمایه را اضافه کنید و هم بزنید و برای ۱۰ دقیقه در جای گرم استراحت تا خمیرمایه عمل بیاید.

مرحله سوم: تهیه خمیر

در ادامه باید آرد را الک کنید و به مواد اضافه کنید. میزان آرد حدودی می باشد و شما باید کم کم آرد اضافه کنید و هم بزنید تا گلوله های آرد باز شود و غلظت مواد مانند ماست روان شود. این مایه نباید خیلی شل نه خیلی سفت باشد.

مرحله چهارم: پخت کماج اصفهانی

در این مرحله باید مغزیجات دلخواه را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. روی مواد را با یک پارچه ضخیم بپوشانید و برای ۱ ساعت زمان دهید تا خمیر حجیم شود و بعد یک قالب گرد یا قابلمه را چرب کنید و کف آن کاغذ روغنی بی اندازید و مایه کماج را داخل قالب ریخته و سه بار به سطح کوبیده و روی آن را به دلخواه با مغزیجات تزیین کنید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه با دمیا ۱۷۰ بگذارید تا پخته شود و برای پخت بدون فر نیز باید درب قابلمه دمکنی قرار دهید و زمان دهید برای ۴۵ دقیقه تا پخته شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کماج اصفهانی بدون تخم مرغ و فر و روغن

  1. خمیرمابه باید سالم باشد و بعد از عمل آوری پف کند و حباب بزند.
  2. فر را بیشتر از ۱۵ دقیقه گرم نکنید.
  3. برای پخت بدون فر نیز باید قابلمه و شعله پخش کن را برای ۱۵ دقیقه گرم کنید.

همچنین ببینید  

از
7
دیدگاه