طرز تهیه شامی بروجردی ساده و سنتی با گوشت و سبزی و آرد

طرز تهیه شامی بروجردی

 

یکی از انواع شامی ها می باشد که مربوط به شهر بروجرد است که از توابع استان لرستان می باشد و جزو ۲۰ شهر پر جمعیت ایران می باشد که دارای فرهنگ غنی و گویش جذاب و شهر بسیار دیدنی می باشد اما شامی بروجردی که بسیار خوشمزه است با گوشت چرخ کرده و سبزی و آرد تهیه می شود و در واقع بین کوکو سبزی و شامی قرار دارد و طعم و مزه بسیار خوبی دارد و برای تنوع غذایی بسیار دلچسب خواهد بود البته به این غذا شامی کوا نیز گفته می شود شما می توانید شامی بروجردی را به همراه گوجه سرخ شده و سبزی تازه برای نهار یا شام تهیه کنید و از خوردن این غذای سنتی لذت ببرید. امروز در پارسی دی طرز تهیه شامی بروجردی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده۱۵۰ گرم
پیازچه۲۰۰ گرم
تره۱۰۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
شنبلیه خشک۲ ق غذا خوری
آرد سوخاری۱ ق غذا خوری
آرد نخودچی۱ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، پودر پیازبه مقدار لازم

طرز تهیه شامی بروجردی

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا پیازچه را تمیز کنید و خوب بشورید سپس ساطوری خیلی ریز خرد کنید سپس تره را نیز تمیز کنید و سر و ته زرد آن را بزنید و با چاقو خوب ریز کنید می توانید از سبزی های معطر نیز استفاده کنید ولی این ترکیب فوق العاده می باشد.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

حالا گوشت چرخ کرده را داخل کاسه بریزید و پیازچه و تره خرد شده را به همراه آرد سوخاری و آرد نخودچی و ادویه ها و شنبلیله اضافه کنید و هم بزنید سپس تخم مرغ را بریزید و خوب مواد را ورز دهید تا یکدست منسجم شود باید غلظتی مانند کتلت داشته باشد.

مرحله سوم: سرخ کردن

در ادامه داخل یک تابه مقداری روغن ریخته تا داغ شود سپس با قاشق از مواد شامی بردارید و داخل روغن داغ ریخته و بگذارید با حرارت کم پخته شود سپس برگردانید تا طرف دیگر نیز پخته شود شما می توانید همه مواد را یکجا داخل تابه بریزید و بعد از پخت برش بزنید و یا می توانید کمک قالب های فلزی گرد یا طرح دار این شامی بروجردی را سرخ کنید سپس روی دستمال روغن گیر قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود سپس به همراه نان یا برنج به همراه سبزی تازه میل کنید نوش جان.

فوت و فن های دستور  پخت شامی بروجردی

  1. میزان پیازچه همیشه دو برابر تره می باشد و هر چقدر بیشتر باشد این شامی بروجردی را خوشمزه تر می کند.
  2. اگر پیازچه در دسترس ندارید می توانید یک عدد پیاز را رنده ریز بزنید و اضافه کنید.
  3. برای سبزی معطر هر چی که دوست دارید اضافه کنید ولی تره و پیازچه جزء اصلی ترین های این شامی بروجردی می باشد.
  4. افزودن آرد و پورد سوخاری در صورتی است که مواد خیلی منسجم نباشد اگر مواد منسجم بود حذف کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه