طرز تهیه کبه برنجی عربی ساده و آسان با گوشت چرخ کرده با فر و بدون فر

کبه برنجی

 

یکی از غذاهای خوشمزه عربی و لبنانی است، که در این کشورها بسیار محبوب و تقریبا مشابه سبموسه جنوبی می باشد ولی با این تفاوت که در سمبوسه مواد داخل نان قرار می گیرند، ولی در کبه برنجی مواد داخل یک لایه برنح گذاشته می شود. فرقی نمی کند برای تهیه این غذا از چه برنجی استفاده می کنید ولی ترکیب برنج ایرانی و خارجی چسبندگی خوبی را ایجاد می کند. مواد داخل کبه برنجی نیز کاملا سلیقه ای است می توانید هر کدام را که دوست نداشتید حذف کنید، یا با مواد گوشتی یا مرغ تهیه کنید. نکته مهم این غذا فقط پیچیدن کبه می باشد که ما امروز با شما یاد خواهیم داد که خیلی راحت این غذا را در منزل تهیه کنید و در کنار خانواده لذت ببرید. امروز در پارسی دی کبه برنجی عربی با گوشت چرخ کرده و با فر و بدون فر را به همراه نکات آن آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج نیم دانه۳ پیمانه
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
جعفری خرد شده۲ ق غذا خوری
رب گوجه فرنگی۱ ق غذا خوری
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه کاریبه مقدار لازم

طرز تهیه کبه برنجی با گوشت چرخ کرده با فر و بدون فر

مرحله اول : پخت برنج

ابتدا برنج را با مقداری نمک از ساعت قبل بگذارید تا خیس بخورد فرقی ندارد نیم دانه یا دانه بلند باشد. سپس آن ها داخل قابلمه ریخته و بگذارید تا بجوشد و نرم شود. در حین پختن برنج کمی زعفران به برنج بزنید تا برنج خوش رنگ شود. سپس آبکش کنید و اجازه دهیدتا خنک شود. در ادامه به کمک گوشت کوب برقی، دستی یا غذاساز خوب له کنید. سپس با دست ورز بدید تا مانند خمیر شود.

مرحله دوم : تهیه مواد میانی کبه برنجی

پیاز را شسته و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه با مقداری زردچوبه تفت دهید تا کمی سبک و طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را افزوده و هم بزنید تا گوشت تغییر رنگ دهد. کمی فلفل سیاه و نمک و ادویه کاری نیز اضافه و تفت دهید. در انتها رب گوجه فرنگی را افزوده و هم بزنید تا بوی خامی رب از بین برود و خوش رنگ شود. تابه را از روی حرارت بردارید و کمی که خنک شد جعفری را به آن اضافه کنید.

مرحله سوم : تهیه کبه برنجی

برنج را که خوب ورز دادید کنار دست خود قرار دهید. دست های خود مرطوب کنید. مقداری از برنج له شده را داخل دست قرار دهید و کف دست پهن کنید. سپس وسط آن مواد گوشتی ریخته و خمیر را جمع کنید و به آن مانند دوک یا دایره شکل دهید. (حتما یک کاسه آب نیز کنار دست باشه تا دست ها را مرطوب کنید تا به دست نچسبد). به همین ترتیب تمام مواد را درست کنید.

مرحله چهارم : پخت کبه برنجی با فر

برای پخت کبه برنجی با فر، کبه های آماده شده را روی سینی چرب شده فر قرار دهید و به مدت ۲۰ دقیقه با حرارت بالا و پایین فر بگذارید تا پخته و طلایی شود.

مرحله پنجم: پخت کبه برنجی بدون فر

داخل یک شیر جوش روغن ریخته و کبه برنجی را داخل روغن داغ سرخ کنید. تا دو طرف کبه کاملا سرخ شود. سپس روی دستمال روغن گیر قرار داده تا روغن اضافی آن خارج شود و به  همراه سس کچاب میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کبه برنجی ساده

  1. کبه را زیاد داخل روغن سرخ نکنید. زمانی که طلایی شد از داخل تابه خارج کنید.
  2. بیش از اندازه سرخ کردن کبه ها باعث خشک شدن آن می شود.
  3. می توانید به مواد زرشک و گردو نیز اضافه کنید.
  4. نکته بسیار مهم کبه برنج این است که، چون تمام مواد پخته شده نیاز نیست حرارت خیلی کم باشد وگرنه برنج شل می شود.
  5. موقع شکل دادن به کبه برنجی حتما تمام درز های آن را بپوشانید.

همچنین ببینید

از
4
دیدگاه