طرز تهیه مسقطی کاراملی بازاری شفاف و کشدار با نشاسته

طرز تهیه مسقطی کاراملی

 

یکی از انواع مسقطی ها می باشد که به دلیل کاراملی کردن شکر به این نام شهرت گرفته است اما تاریخچه مسقطی به دو قرن پیش بر می گردد و در واقع نوعی حلوا به حساب می آید ولی فرآیند پخت دو مرحله ای دارد یعنی یکبار پخته می شود سپس ادامه پخت و شکل گرفتن آن در یخچال ادامه پیدا می کند و به دلیل انرژی زیادی که دارد برای ایام ماه مبارک رمضان نیز بسیار مناسب است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت حافظه نیز مفید است اما برای افراد دارای دیابت مناسب نیست و نباید در خوردن آن افراط کنند. امروز در پارسی دی مسقطی کاراملی بازاری شفاف و کشدار با نشاسته را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

نشاسته۱ پیمانه
آب۶ پیمانه
شکر۳ پیمانه
گلاب۱ پیمانه
زعفران دم کرده غلیظمقداری
پودر هل۱ ق چای خوری
کره۲۵ گرم

طرز تهیه مسقطی کاراملی بازاری شفاف و کشدار

مرحله اول: آماده سازی نشاسته

برای تهیه مسقطی کاراملی باید از نشاسته گل استفاده کنید دقت کنید بهتر است از نشاسته تازه استفاده کنید تا بوی ترشی به مسقطی ندهد و برای تست می توانید با کمی آب مخلوط کنید سپس آب آن را دور بریزید ولی اگر از نشاسته تازه استفاده می کنید آن را با ۶ پیمانه آب سرد مخلوط کنید و کنار بگذارید تا نشاسته حل شود.

مرحله دوم: کاراملی کردن شکر

حالا ۳ پیمانه شکر را (می توانید به دلخواه تا ۳.۵ پیمانه نیز بریزید) داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید و کمی هم بزنید بگذارید شکر خودش کم کم شروع به ذوب شدن کند ولی حواستان باشد که نسوزد درحدی که دانه های شکر قهوه ای شوند کافی می باشد.

مرحله سوم: پخت مسقطی کاراملی

حالا مخلوط نشاسته را به شکر اضافه کنید و هم بزنید در این مرحله شکر کم کم سفت شده اصلا نگران نباشید چون بعد از ۱۰ دقیقه کم کم شل می شود پس به هم زدن ادامه دهید تا بوی خامی نشاسته از بین برود و بعد گلاب را با کمی زعفران مخلوط و به همراه هل اضافه کنید.

مرحله چهارم: تهیه مسقطی کاراملی

حالا کره را اضافه کنید و بگذارید روی حرارت کم به مدت نیم ساعت تا مسقطی کاملا پخته و غلیظ شوند و وقتی به غلظت کافی رسید از روی حرارت بردارید و کمی که خنک شد، یک ظرف را چرب کنید و نایلون بکشید و مسقطی کاراملی را داخل قالب بریزید و ظرف را برای ۳ الی ۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرید سپس به شکل دلخواه برش بزنید و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه مسقطی کاراملی با نشاسته

  1. باید بگذارید خیلی با حرارت آرام پخته و غلیظ شود و اصلا نباید برای برداشتن آن عجله کنید وگرنه بوی خامی نشاسته باقی می ماند.
  2. در مرحله آخر به دلخواه از مغزیجات نیز می توانید استفاده کنید.
  3. برای تزئین می توانید از گردو یا پودر نارگیل استفاده کنید.
  4. اگر هل دوست ندارید می توانید از کمی اسانس وانیل استفاده کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه مسقطی کاراملی بازاری شفاف و کشدار با نشاسته
5 (100%) 2 votes