طرز تهیه کله جوش با بادمجان و گردو فوق العاده خوشمزه به روش سنتی

دستور پخت کله جوش با بادمجان

طرز تهیه کله جوش با بادمجان

 

کله جوش با بادمجان یکی غذا های سنتی ایرانی می باشد که از ۱۰۰ سال پیش بین ایرانی ها مرسوم بوده و یک غذای فوق العاده خوش طعم و مقوی می باشد. این غذا بیشتر با نان خشک سرو می شود. کله جوش با بادمجان را می توانید به دو روش سرو کنید یا بادمجان ها را سرخ کنید و در کنار کله جوش سرو کنید. اگر زمان زیادی برای تهیه غذا ندارید می توانید کله جوش را تهیه کنید و اگر به بادمجان علاقمند هستید کله جوش با بادمجون را تهیه کنید. در تهیه کله جوش ها از کشک بیشتر استفاده می شود که دارای خواص بی نظیری می باشد و برای جلوگیری از پوکی استخوان نیز مناسب است و شما می توانید از کشک سابیده شده محلی یا پاستوریزه استفاده کنید و یا از کشک های خشک شده محلی که می توانید با کمی آب رقیق کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه کله جوش با بادمجان را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کله جوش با بادمجان

  • کشک ۱ پیمانه
  • گردو نگینی ۲ ق غذا خوری
  • پیاز ۲ عدد
  • سیر ۴ حبه
  • بادمجان ۲ عدد
  • گوجه ۱ عدد
  • نعنا خشک ۳ ق غذا خوری
  • زردچوبه، فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه کله جوش با بادمجان

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا بادمجان ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه ای یا طولی برش بزنید و داخل مخلوط آب و نمک برای ۲۰ دقیقه قرار دهید تا تلخی بادمجان ها از بین برود. اگر از کشک محلی استفاده می کنید بهتر است ۲۰ دقیقه کشک را داخل قابلمه بریزید تا بجوشد و اگر از کشک پاستوریزه استفاده می کنید نیازی به جوشاندن مواد ندارید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی ریز یا نگینی خرد کنید. داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته و به همراه کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا پیاز ها سبک و طلایی شوند. در ادامه گردو را به صورت ریز یا اندازه دلخواه خرد کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی گردو گرفته شود.

مرحله سوم: افزودن کشک

در ادامه سیر ها را پوست بگیرید و پوره کنید و به همراه مواد کمی تفت دهید. در همین حین بادمجان ها را آبکش کنید و داخل یک تابه دیگر همزمان سرخ کنید تا طلایی شود. بعد از افزودن سیر نعنا خشک را برای ۳۰ ثانیه تفت دهید. ۱/۲ پیمانه آب را با کشک مخلوط و کشک را باز کنید و به مواد پیاز و سر اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله چهارم: پخت کشک بادمجون

درب قابلمه را برای چند دقیقه قرار دهید و صبر کنید تا کله جوش به جوش بیاید و کمی غلیظ شود. گوجه گفته شده را در روغن بادمجان سرخ کنید و بعد از آماده شدن کشک بادمجان باید بادمجان ها و گوجه ها را روی کله جوش قرار دهید و به همراه نان خشک سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کله جوش با بادمجان خوشمزه و سنتی

  1. بیش از اندازه نعنا را تفت ندهید وگرنه باعث تلخی می شود.
  2. در انتها می توانید نمک کله جوش را تست کنید و اگر نیاز بود کمی نمک اضافه کنید.
  3. گردو نباید خیلی ریز باشد و کمی دندان گیر باشد.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه