طرز تهیه آش شیله عدس تبریزی ساده و فوری با بلغور و پوره گوجه فرنگی

دستور پخت آش شیله عدس

طرز تهیه آش شیله عدس

 

آش شیله عدس یکی از آش های بسیار خوشمزه تبریزی می باشد. این آش بسیار سریع تهیه می شو د و زمان زیادی برای تهیه آن لازم نیست. شما می توانید آش شیله عدس را می توانید با استاک قلم یا عصاره های مختلف تهیه کنید. شما می توانید این آش را برای دورهمی و مهمانی ها تهیه کنید. آش ها یکی از پیش غذا های بسیار خوشمزه ما ایرانی ها می باشد. آش ها در بیشتر سال پر طرفدار هستند و شما حتی می توانید به عنوام یک وعده اصلی نیز این آش را تهیه کنید. آش شیله آذری رسپی بسیار راحتی دارد. امروز در پارسی دی طرز تهیه آش شیله عدس تبریزی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آش شیله عدس آذری

  • عدس ۱ پیمانه
  • بلغور گندم ۱ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • گوجه فرنگی ۳ عدد
  • تره و پیازچه خرد شده ۲ پیمانه
  • عصاره گوشت یا استاک قلم به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آش شیله عدس تبریز

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا عدس را برای ۱ ساعت خیس کنید تا هم راحت تر پخته شود و هم نفخ آن گرفته شود. بلغور گندم را نیز خیس کنید و کنار بگذارید. تره و پیازچه را پاک کنید و تمیز کنید و داخل لگن آب بشورید و داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود، سپس به ساطوری متوسط خرد کنید.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید.داخل قابلمه با مقداری زردچوبه و فلفل سیاه و روغن تفت دهید تا سبک طلایی شود. در ادامه گوجه ها را رنده ریز بزنید و یا با گوشتکوب برقی یا غذاساز پوره کنید. می توانید به دلخواه پوست گوجه را به روش بلانچ کردن بگیرید و بعد پوره کنید.

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد

در ادامه عدس خیس خورده را آبکش کنید و به پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید و بعد بلغور را نیز اضافه کنید و کمی تفت دهید. در ادامه باید سبزی خرد شده را با پوره گوجه فرنگی اضافه کنید و کمی هم بزنید تا رنگ پوره خوش رنگ و آب اضافی آن کمی تبخیر شود.

مرحله چهارم: پخت آش شیله عدس

آب قلم یا عصاره را اضافه کنید و کمی آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را نیمه باز قرار دهید و برای ۱ ساعت بگذارید تا آش پخته و حبوبان آن نرم شود. بعد از غلیظ شدن مزه آش را تست کنید و نمک آن را اندازه کنید. روی آش را با کمی زرشک و پیازچه تزیین کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه آش شیله عدس با بلغور

  1. می توانید بجای ۱ پیمانه بلغور نصف پیمانه برنج بریزید.
  2. می توانید از عصاره مرغ نیز استفاده کنید.
  3. هر چند گاهی آش را هم بزنید تا ته نگیرد.
  4. اگر آب آش کم می توانید از آب جوش اضافه کنید.
  5. بجای بلغور گندم می توانید از گندم پوست کنده نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه آش شیله عدس تبریزی ساده و فوری با بلغور و پوره گوجه فرنگی
5 (100%) 1 votes