طرز تهیه شیرینی لطیفه خامه ای قنادی خوشمزه و حرفه ای در منزل

طرز تهیه شیرینی لطیفه رنگی , دستور شیرینی لطیفه بدون فر با عکس و تصویر , xvc jidi advdkd gxdti

یکی از انواع شیرینی های خامه ای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است. شیرینی لطیفه از دو تکه نان تهیه می شود که بین این دو تکه نان با خامه پر می شود ، احتمالا به دلیل لطافت نان های این شیرینی نامش را لطیفه گذاشته اند. شاید طرز تهیه لطیفه بسیار آسان باشد ولی حاوی نکات زیادی می باشد که باعث پف خوب و بازاری بودن آن می شود بهتر است برای تهیه شیرینی لطیفه همه مواد را خوب اندازه کنید تا به نتیجه دلخواه برسید حتما از آرد مخصوص شیرینی پز استفاده کنید و در جدا سازی زرده و سفیده دقت کنید. با مقدار موادی که در این دستور شیرینی پزی قرار گرفته است می توانید برای ۶ نفر شیرینی لطیفه تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری شیرینی لطیفه تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش شیرینی پزی خانگی شیرینی لطیفه با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

آرد۱ لیوان
شکر دانه ریز۱ لیوان
تخم مرغ۴ عدد
پودر قنادیبرای تزیین به مقدار لازم
خامهبه میزان لازم
وانیل¼ قاشق چای خوری
بکینگ پودر½ قاشق چای خوری
نمک۱ پنس

طرز تهیه شیرینی لطیفه خانگی و پفکی

مرحله اول: آماده سازی

برای تهیه شیرینی لطیفه خامه ای ابتدا فر را روشن می کنیم و روی ۲۰۰  درجه سانتیگراد قرار می دهیم و اگر فر شما برقی است نیازی نیست از قبل گرم کنید در انتها چند دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید آرد و بیکینگ پودر را باهم مخلوط کنید و دوبار الک کنید تا عمل هوا دهی کاملا انجام شود.

مرحله دوم: جداسازی زرده و سفیده

در ادامه تخم مرغ ها را جداگانه می شکنیم و زرده آن ها را از سفیده کاملا جدا می کنیم و سفیده ها را با همزن خوب می زنیم بطوری که اگر ظرف را برگردانیم سفیده سفت شده باشد و از ظرف بیرون نریزد.بعد نصف شکر و نمک را کم کم به سفیده می افزاییم و مجددا با همزن خوب هم می نزیم تا یکدست شود.

مرحله سوم: هم زدن زرده

سپس زرده تخم مرغ را در کاسه ای می ریزیم و باقی شکر و وانیل را به آن می افزاییم و با همزن خوب می زنیم تا مایه کرمی رنگی داشته باشیم این مایه باید کاملا کشدار شود.

مرحله چهارم: تهیه مایه شیرینی لطیفه

در ادامه مایه سفیده تخم مرغ را به مایه کرمی رنگ اضافه می کنیم و مواد را آرام در یک جهت هم می زنیم مخلوط آرد را که از قبل دوبار الک کردید مجدد طی سه مرحله روی مواد الک کنید و با لیسک خوب هم بزنید دقت کنید به صورت چرخشی و در یک جهت هم بزنید.

 

مرحله پنجم: پخت شیرینی لطیفه

 

در ادامه سینی فر را بیرون می آوریم و کف آن کاغذ روغنی می اندازیم و کمی چرب می کنیم و مایه شیرینی را در قیف می ریزیم و به اندازه یک گردو از مایه قیف روی کاغذ روغنی به شکل یک دایره می ریزیم و با فاصله از یکدیگر باقی مایه شیرینی را به همین شکل روی کاغذ روغنی می ریزیم و روی  آن ها پودر قند می پاشیم و سینی را در طبقه وسط  فر قرار می دهیم تا به مدت ۱۰ دقیقه شیرینی ها در فر پخته شوند.این مورد مهم است که تا پخت کامل شیرینی ها اصلا درب فر را باز نباید بکنیم. زمانیکه شیرینی ها آماده شدند سینی را از فر بیرون می آوریم و صبر می کنیم تا شیرینی ها کمی خنک شوند و بعد مابین شیرینی ها خامه فرم گرفته و کمی پودر پسته می زنیم و در ظرف می چینیم و نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت شیرینی لطیفه

  1. حتما شکر باید دانه ریز باشد برای این کار شکر دانه درشت را برای چند دقیقه داخل آسیاب یا غذاساز بریزید.
  2. افزودن نمک به سفیده باعث می شود خوب فرم بگیرید و نیازی نیست تا آماده شدن زرده در یخچال قرار دهید همچنین بوی زهم آن را نیز می گیرد.
  3. افزودن پودر قند روی شیرینی لطیفه ها اختیاری می باشد.
  4. مواد شیرینی موقع پایپ کردن در سینی باید به صورت قله ای باشد اگر پهن شود شیرینی بعد از پخت در فر پهن می شود.
  5. با این مقدار حدود ۲۰ عدد شیرینی لطیفه خواهید داشت.
  6. برای تست پخت شیرینی لطیفه کافیه از یک عدد خلال دندان استفاده کنید و آن را تست کنید زیرا با توجه به دماهای مختلف فر ممکن است زودتر یا کمتر برای پخت طول بکشد.
  7. سری همزن در موقع همزدن سفیده باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه چربی باشد.
  8. نیازی به افزودن پودر تاتار نمی باشد.
  9. می تواند جایگزین وانیل زست لیمو یا هر اسانس دیگر باشد.

 

از
276
دیدگاه

  • S b ۱ سال پیش

    سلام ممنون از دستور خوبتون شیرینی من بعداز ماسوره زدن داخل سینی پهن شد قله نموند چرا؟ مشکلش از چیه؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      سینی فر داغ بوده یا داخل فر بود؟ غلظت مواد کمه؟

      پاسخ