طرز تهیه آبگوشت بختیاری خوشمزه و لعابدار با نخود و گوشت گوسفند

طرز تهیه آبگوشت بختیاری

 

یکی از انواع آبگوشت های بسیار خوشمزه و لذیذ می باشد که پیشنهاد می کنیم حتما آن را تهیه کنید و از مزه و عطر فوق العاده آن در کنار خانواده لذت ببرید. بیشتر ایرانی ها عاشق طعم و مزه آبگوشت به همراه نان سنگک داغ می باشند و در روز های تعطیل و به ویژه مهمانی های سنتی درست کردن آبگوشت بسیار رایج است. آبگوشت با دستور پخت های متفاوت تهیه می شود. آبگوشت بختیاری به دلیل داشتن برنج دانه ریز بسیار مقوی و متفاوت تر از آبگوشت های دیگر می باشد و می توانید آن را تهیه کنید و یک آبگوشت متفاوت را امتحان کنید. امروز قصد داریم طرز تهیه آبگوشت بختیاری را در پارسی دی به شما آموزش دهیم با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت گوسفند۴۰۰ گرم
نخود۲۰۰ گرم
لوبیا سفید۲۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
برنج دانه ریز محلی۱۵۰ گرم
سیر۴ حبه
دنبه۵۰ گرم
نمک، فلفل  سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت بختیاری با نخود و برنج و گوشت

مرحله اول آماده سازی مواد

ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید و هر چند ساعت یک بار آب آن را عوض کنید تا زودتر پخته شوند و نفخ غذا گرفته شود. گوشت ها را بشورید و اجازه دهید آب اضافی آن برود. سپس سیر و پیاز را بشورید و آن ها را پوست کنید و روی تخته برش آن ها را ریز خرد کنید. برنج را در آب نمک خیس کنید.

مرحله دوم: تفت مواد

در ادامه در قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و روی شعله ملایم اجازه دهید تا روغن گرم شود. سپس پیاز های خرد شده را به روغن اضافه کنید و تفت دهید تا کمی سبک و نرم شوند، سپس گوشت و دنبه را با پیاز تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و نمک و فلفل سیاه را به گوشت اضافه کنید و هم بزنید تا مواد باهم ترکیب و مزه ادویه به خورد گوشت برود. سپس سیر خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر بلند شود و از خامی خارج شود.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

بعد از اینکه مواد تفت داده شد به مقدار ۴ لیوان آب به مواد اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت پخته شود. بعد از ۱ ساعت پخت گوشت، آب اضافه حبوبات را خالی کنید و حبوبات را به قابلمه اضافه کنید و  و اجازه دهید به مدت ۳ ساعت مواد پخته شود.

مرحله چهارم: اضافه کردن برنج

بعد از این مدت، آب اضافه برنج را خالی کنید و برنج های خیس شده را به قابلمه اضافه کنید و روی حرارت ملایم اجازه دهید تا برنج پخته شود. بعد از مدتی آبگوشت غلیظ و جا افتاده می شود. بعد از این که آبگوشت به روغن افتاد شعله را خاموش کنید و چند دقیقه اجازه دهید تا مواد آبگوشت ته نشین شود.

مرحله آخر: سرو آبگوشت

بعد از چند دقیقه دنبه ها را از مواد جدا کنید و در ظرف دیگر آن را له کنید و آب آب گوشت را جدا کنید و داخل دنبه ها بریزید و سرو کنید. مواد داخل قابلمه را با گوشت کوب بکوبید تا مواد کاملا له شود و  باهم ترکیب و  یکدست شوند. مواد کوبیده شده را در ظرف دیگر سرو کنید. نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت آبگوشت بختیاری خوشمزه و لعابدار

  1. آبگوشت را می توانید با نان داغ، ترشی لیته و سبزی خوردن تازه سرو کنید.
  2. در صورت تمایل می توانید از ۲ قاشق رب گوجه قرنگی استفاده کنید.
  3. بعضی ها در این آبگوشت از میوه های خشک استفاده می کنند.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه