طرز تهیه ترشی لیته خوشمزه و خانگی با بادمجان و کلم در منزل

طرز تهیه ترشی لیته با رب انار و گوجه فرنگی , ترشی لیته بندری فوری , xvc jidi jvad gdji

 

یکی از انواع ترشی های سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که مانند دیگر ترشی ها در فصل پاییز یا زمستان تهیه می شود. جالب است بدانید که این ترشی خوشمزه از پر مصرف ترین ترشی های ایرانی محسوب می شود.

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید یک شیشه بزرگ ترشی لیته تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری ترشی لیته تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش طرز تهیه ترشی لیته با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

سیر۳ حبه
هویج۲ عدد
سرکه۵۰۰ گرم
بادمجان۵۰۰ گرم
سبزی ترشی۳۰۰ گرم
فلفل دلمه ای رنگی۲ عدد
کلم سفید¼ کلم متوسط
نمک و زردچوبهبه میزان کافی

طرز تهیه ترشی لیته

برای تهیه ترشی لیته خانگی ابتدا سبزی ترشی را آماده می کنیم که شامل سبزیهای خوش عطر کوهی هستند از جمله آن ها پونه ، گشنیز ، ترخون ، مرزه و جعفری است که از هر کدام به میزان یکسان در سبزی استفاده می کنیم.

سبزی ها را پاک می کنیم و در ظرفی پر از آب به مدت ۱۰ دقیقه قرار می دهیم تا اگر گل ولای در میان آن ها است از بین برود و بعد آن ها را تمیز می شوییم و آبکش می کنیم و اجازه می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود.

سپس بادمجان ها را تمیز دست می کشیم و می شوییم و آبکش می کنیم و می گذاریم تا آب اضافه آن ها خارج شود و خشک شوند.اگر هنوز خشک نشده بودند با یک دستمال تمیز بادمجان ها را خشک می کنیم و کلاه بالای آن ها را با چاقو جدا می کنیم

و روی آتش یا روی شعله گاز بادمجان ها را کبابی می کنیم و در سینی آن ها را می چینیم تا سرد شوند.پس از خنک شدن پوست روی بادمجان ها را می گیریم و سیر ها را نیز پوست می گیریم و می شوییم و همراه با بادمجان ها در غذاساز می ریزیم تا پوره شوند.

آن وقت هویج ها را با پوست کن تمیز می کنیم و می شوییم و روی تخته اشپزخانه نگینی خرد می کنیم و فلفل دلمه ای ها را نیز با کلم سفید می شوییم و در صافی قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و کلاهک و هسته های وسط فلفل دلمه ای ها را بیرون می آوریم

و روی تخته ،همراه با کلم سفید نگینی خرد می کنیم و همگی مواد نگینی خرد شده را به بادمجان و سیر پوره شده می افزاییم. می توانید هویج ، کلم سفید ، فلفل دلمه ای را نیز میکس کنید که ترشی لیته اصل همه را باید میکس کنیم

ولی برای زیبایی بیشتر ما نگینی خرد می کنیم. در ادامه سبزی ترشی را در خرد کن می ریزیم و یا روی تخته آشپزخانه سبزی های را به صورت ریز خرد می کنیم و به مواد اضافه می کنیم و کمی نمک و زردچوبه روی مواد می پاشیم

و مواد ترشی را در شیشه ای کاملا خشک می ریزیم و سرکه تا جایکه سطح مواد پوشیده شود می ریزیم و درب شیشه را محکم می بندیم و به مدت ۱ هفته در جای خشک و خنک قرار می دهیم تا ترشی لیته ما آماده شود و نوش جان کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه ترشی لیته خوشمزه و خانگی با بادمجان و کلم در منزل
3.3 (65.34%) 116 votes